FANDOM

Sejm w Gasawie

Zjazd w Gąsawie, malował Jan Matejko

Zjazd w Gąsawie – zjazd piastowski, który odbył się w listopadzie 1227 roku. Zakończył się zamordowaniem Leszka Białego.

OpisEdytuj

W zjeździe brali udział najważniejsi Piastowie rządzący wówczas Polską, czyli książę krakowski Leszek Biały, książę wrocławski, Henryk I Brodaty oraz książę mazowiecki, Konrad I mazowiecki. Tematem spotkania była mediacja w Wielkopolsce, w której toczyła się wojna domowa między Władysławem Odonicem, wnukiem Mieszka III Starego a Władysławem Laskonogim, najmłodszym synem Mieszka. Wydawało się, że wojna zbliża się ku końcowi. Laskonogi zwrócił się do Leszka Białego z prośbą o pomoc. Odonic, który utracił swojego najważniejszego sojusznika, Świętopełka II Wielkiego, namiestnika pomorskiego, również dostrzegał konieczność zaprzestania walk. Sam Leszek Biały pogodzeniem Wielkopolan dostrzegał okazję do rozmów w sprawach Pomorza. Świętopełk II próbował wzmocnić swoją władzę i starał się o tytuł księcia.

Podczas zjazdu doszło do okropnej zbrodni. Oddział pomorski najechał na miejsce, gdzie Piastowie zażywali kąpieli i napadł na bezbronnych książąt. Cudem śmierci uniknął Henryk. Przeżył dzięki interwencji swojego wiernego sługi. Cało wyszedł też Konrad. Mniej szczęścia miał Leszek, który wyskoczył z bali, wskoczył nagi na konia i próbował ucieczki. Został doścignięty i zabity w pobliskiej wsi Marcinkowo, gdzie jego śmierć upamiętnia pomnik będący obecnie częścią Szlaku Piastowskiego. Leszek Biały był ostatnim władcą, który miał chociaż w części rzeczywistą władzę zwierzchnią nad pozostałymi Piastami.

Źródło Edytuj

  • Leszek Biały, tom 12 cyklu Władcy Polski, Hachette