FANDOM

Postać
Zeus

Jupiter Smyrna Louvre Ma13.jpg
Rzeźba Zeusa
Bogowie greccy
Domena niebosa, błyskawice, chmury
Wyznawcy Starożytni Greccy
Najważniejsze miejsca kultu Olimpia, Ateny, Nemea
Religia Politeistyczna
Atrybuty piorun, egida, orzeł, dąb
Rodzina
Rodzice Kronos

Rea

Rodzeństwo Hera
Demeter
Hestia
Posejdon
Hades
Małżonek Metyda (pierwsza)

Temida (druga)
Hera (trzecia)
spotykał się jednak z wieloma innymi kobietami

Zeus − najważniejszy w panteonie bogów greckich, bóg niebios, błyskawic, chmur, ideał rządzącego w Starożytnej Grecji. Według wierzeń razem z żoną, Herą mieszkał w największym pałacu na szczycie góry Olimp. Jego rezydencja miała być największym dziełem boskiego kowala, Hefajstosa. Był synem tytana Kronosa oraz tytanidy Rei. Jego rodzeństwo to Hades, Posejdon, Hera, Hestia oraz Demeter.

Przyjście na świat Edytuj

Zeus był szóstym dzieckiem władcy świata, Kronosa. Tytan ten usłyszał dawno temu przepowiednię, która powiedziała mu, że jego własne dziecko odbierze mu władzę nad światem. Tak więc zjadał swoje dzieci czemu przeciwna była żona okrutnego Kronosa, Rea. Pewnego razu Rea urodziła szóste dziecko. Nie chciała jednak, aby Zeus także skończył w żołądku ojca. Oddała potajemnie bobasa na wychowanie do dobroczynnej kozy (według innych wersji nimfy) Amaltei. Kronos tymczasem zjadł podłożony mu przez małżonkę kamień myśląc, że pożarł syna.

Walka o władzę Edytuj

Information icon.svg.png Osobny artykuł: Tytanomachia.

Po wielu latach Zeus zapragnął skończyć okrutne rządy Kronosa i sam przejął władzę nad światem. Pomagała mu w tym Rea. Tytanida podała mężowi środki przeczyszczające, po których zwrócił swoich pięcioro dzieci. Ponieważ bogowie byli nieśmiertelni, Posejdon, Hades, Hestia, Hera oraz Demeter byli już dorośli i gotowi do walki.

Rozpoczęła się straszliwa walka o władzę między Kronosem i pozostałymi tytanami (Rea i Okeanos byli tylko neutralni). Tytani zajęli górę Otrys, a bogowie Olimp. Straszliwa batalia toczyła się przez 10 lat. Zeus uwolnił z Tartaru cyklopów oraz Hekatonchejrów (sturękich gigantów). Olimpijczycy przeciągnęli na stronę Zeusa niektórych gigantów: Heliosa, Prometeusza. Okeanos został neutralny. Sama Rea w końcu odwróciła się od męża. Olimpijczycy w końcu wygrali.

Po zażegnaniu konfliktu z tytanami nastąpiła kolejna walka - Gigantomachia, w której bogowie walczyli z gigantami, dziećmi Gai

Po zwycięstwie nad gigantami rozpoczął się spór między Zeusem, Posejdonem i Hadesem o objęcie władzy nad niebiosami i staniem się królem bogów. Ostatecznie zdecydowano, że odbędzie się losowanie. Zeusowi przypadło niebo, Hadesowi podziemia, a Posejdonowi wody.

Związki z kobietami i potomstwo Edytuj

Zeus miał trzy żony - Temidę, Metydę oraz Herę. Z ostatnią jest zawsze kojarzony. Metyda była matką. Zaledwie mała część jego dzieci spłodzona była z żonami. Dziećmi Zeusa oraz Temidy były: Hory, Mojry, Astraja, nimfa Erydan oraz według niektórych wersji Hesperydy. Metyda została pożarta przez Zeusa. Władca usłyszał bowiem przepowiednie mówiącą, że syn Metydy go zgładzi. Okazało się jednak, że Metyda w chwili połknięcia jej była ciężarna, a jej dziecko rozwijało się w ciele Zeusa. W pewnym momencie boga bardzo rozbolała głowa. Hefajstos przybiegł, rozłupał ją, a ze środka wyskoczyła bogini mądrości i wojny w słusznej sprawie, Atena w pełnej zbroi.

Z trzecią żoną, Herą Zeus był najdłużej, zdradzał ją wciąż, a zazdrosna Hera niejednokrotnie karała śmiercią kochanki Zeusa. Dziećmi Zeusa i Hery byli: bóg wojny Ares, bóg kowalstwa Hefajstos, bogini młodości Hebe oraz bogini porodu Ejlejtyja.
Bust of Zeus.jpg

Inni ważni potomkowie Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki