FANDOM

Zamach w Sarajewie – zamach na Franciszka Ferdynanda Habsburga, który przybył z wizytą do Serbii. Dokonany został 28 czerwca 1914 i zakończył się powodzeniem, czyli zamordowaniem arcyksięcia. Został on potem powodem do ataku Austrii na Serbię i jedną z przyczyn wybuchy I wojny światowej.

Opis Edytuj

To wydarzenie miało wielkie znaczenie historyczne. 3 czerwca 1914 zamachowcy przekroczyli serbsko-bośniacką granicę. Straży granicznej udało się ująć jednego z czterech zamachowców. Granicę przekroczyli:

O rzekomym zamachu dowiedział się dość szybko ówczesny premier Serbii Nikola Pasić oraz Ferdynand. Arcyksiążę zlekceważył jednak te informacje.

Sarajewo Edytuj

Habsburga i jego żonę powitał niejaki Potiorek. Przed południem samochód z arcyksięciem i żoną wyjechał na ulice Sarajewa. Ulic w czasie przejazdu pilnowało zaledwie stu dwudziestu policjantów, co sprzyjało zamachowcom. Z powodu manewrów wojskowych wojsko nie zabezpieczało przejazdu. Zamachowcy znajdowali się w tłumie ludzi, którzy przyszli powitać książęcą parę. Jeden zamachowiec nie miał odwagi by strzelić przy stojącym obok niego policjancie, drugi nie przedostał się przez tłum. Natomiast Čabrinovićowi udało się rzucić bombę w stronę samochodu arcyksięcia. Jego plan się jednak nie powiódł. Bomba została rzucona za późno i został ranny tylko jeden z członków eskorty. Gavrillo Princip myślał omylnie, że jego plan zabójstwa arcyksięcia się udał, więc udał się do kawiarenki. Pech chciał, że akurat książę jechał uliczką, gdzie znajdowała się owa kawiarenka. Podbiegł do samochodu i oddał dwa strzały, jak się później okazały, oba śmiertelne. Zamachowiec trafił Franciszka i jego żonę Zofie. Oboje umarli natychmiast. Policjanci jeszcze tego samego dnia aresztowali szefa zamachowców. Gavrilo połknął w celi cyjanek, ale dawka okazała się słaba i próba samobójcza zakończyła się niepowodzeniem.

Proces Edytuj

29 października 1914 wszyscy trzej stanęli przed sądem. Zostali skazani na dwadzieścia lat więzienia, ponieważ kara śmierci została zniesiona.

Ciekawostki Edytuj

  • Zamach na Franciszka Ferdynanda Habsburga był główną przyczyną wybuchu I wojny światowej.

Źródła Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki