Fandom

HistorioPedia

Wojna domowa w Libii

1265stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Wojna domowa w Libii
250px
Informacje
  • Miejsce
  • Libia 
  • Przyczyny
  • niezadowolenie z sytuacji w kraju 
  • Okres trwania
  • 2011 
  • Wynik
  • zwycięstwo Republiki Libijskiej 
Strony konfliktu
  • Flag of Libya.svg Republika Libijska 
  • Siły interwencyjne ONZ 
  • Flag of Libya (1977-2011).svg Libijska Dżamahirijja 
Dowódcy
  • Mustafa Muhammad Abd al-Dżalil 
  • Mu’ammar al-Kaddafi 
  • † - poległy w walce
  • (†) - prawdopodobnie poległy w walce
Siły stron
  • 17 tys. 
  • 10-20 tys. 
Muammar al-Gaddafi at the AU summit.jpg

Muammar Kaddafi

Wojna domowa w Libii – wojna domowa pomiędzy siłami Muammara Kaddafiego a opozycjonistami walczących o demokratyzację Libii. W wojnie uczestniczyły także siły NATO (głównie wojska amerykańskie oraz francuskie).

Początki Edytuj

W nocy z 15 na 16 lutego w Bengazi wybuchły zamieszki spowodowano zatrzymaniem prawnika Fethiego Tarbela, opozycjonisty, który otwarcie krytykował władze i działał na rzecz uwolnienia więźniów politycznych. Dzień później opozycja wzywa do protestów nazwanych dniem gniewu. Wybuchły one w rocznice starć z 2006 roku do których doszło w Bengazi pod konsulatem Włoch. Opozycjoniści początkowo odnosili sukcesy zajmując 24 lutego Misratę.

Świat pomaga powstańcom Edytuj

26 lutego ONZ uchwaliło sankcję przeciwko stosowaniu przemocy przez Kaddafiego oraz zleca Międzynarodowemu Trybunałowi Karnemu w Hadze zbadanie przypadków stosowania przemocy wobec protestujących. Dwa dni później kolejne sankcję nałożyła Unia Europejska na Kaddafiego i 25 osób z jego otoczenia. 17 marca ONZ uchwala rezolucję upoważniającą do użycia wszelkich koniecznych środków w obronie ludności cywilnej. Dała też zielone światło do wprowadzenia zakazu lotów nad Libią.

Nowa władza Edytuj

5 marca Powstańcza Narodowa Rada Libii ogłosiła w Bengazi, iż jest jedynym przedstawicielem Libii. Nową władzę uznała 10 marca Francja. W efekcie Trypolis zerwało stosunki dyplomatyczne z Paryżem.

Początki końca wojny domowej Edytuj

15 sierpnia w ledwie słyszalnej rozmowie telefonicznej z telewizją państwową, Kaddafi apelował Libijczyków do pokonania zdrajców i NATO. Tymczasem powstańcy zajęli Gharjan, miasto przez które wiedzie autostrada łącząca Trypolis z Sabhą, czyli bastionem Kaddafiego na południu kraju. 20 sierpnia w Trypolisie na nowo rozpoczęli się protesty przeciwko reżimowi. 21 sierpnia powstańcy wkroczyli do Trypolisu. Nie napotkały znacznego oporu ze strony libijskiej armii, pomimo przemówienia dyktatora.

Atak na dom Kaddafiego Edytuj

Atak na dom Kaddafiego mieszczący się w Trypolisie nastąpił w sierpniu. Powstańcy przy pomocy wojsk NATO ostrzelały rezydencję dyktatora. Według źródeł cytowanych przez agencję DPA, większość obrońców Bab al-Azizija albo uciekła, albo dobrowolnie poddała się. Straty wyniosły 12 zabitych. Pomimo ataku, sam Kaddafi uciekł z Trypolisu najprawdopodobniej do Algierii lub pozostał w okolicach stolicy. Dzięki temu atakowi, ponad 30 państw uznało nowy rząd w Libii. Wśród nich są Irak, Maroko, Nigeria, Bahrajn, USA i większość państw Unii Europejskiej. Jedynym państwem, które zdecydowanie nie uznało nowego rządu stała się Rosja, która nie była pewna wygranej powstańców.

Zajęcie Trypolisu Edytuj

24 sierpnia powstańcy zajęli 80% Trypolisu. Dzień później powstańcy kontrolowali już 95% miasta. Stany Zjednoczone po usłyszeniu tej wiadomości przekazały Libii 1,5 mld dolarów pomocy. Walki toczyły się jeszcze w okolicach Trypolisu oraz w Syrcie. Za głowę Kaddafiego lub jego schwytanie przekazano 1,7 mln dolarów i amnestię. Pod koniec sierpnia Kaddafi uciekł do Syrty i nadal nawoływał do pokonania wrogów. Tam został otoczony przez siły powstańców i zabity.

Skutki Edytuj

Po upadku Kaddafiego, grupy dotąd wspólnie walczące przeciwko niemu zwróciły się przeciwko sobie. Obecnie są w Libii dwa rządy, jeden kontroluje Bengazi, a drugi Trypolis. W dodatku na wschodzie kraju działają dżihadyści, którzy kontrolują miasto Syrta oraz Derna.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki