FANDOM

Polityk
Władysław Jaroszewicz

Władysław Jaroszewicz
Data i miejsce urodzenia 14 kwietnia 1887 w Baku
Data i miejsce śmierci 5 czerwca 1947 w Nowym Jorku
Zawód Urzędnik państwowy

Władysław Jaroszewicz (ur. 14 kwietnia 1887 w Baku – zm. 5 czerwca 1947 w Nowym Jorku) – polski urzędnik państwowy oraz w latach 1926-1939 komisarz rządu Rzeczypospolitej na Miasto Stołeczne Warszawę.

BiografiaEdytuj

Władysław Jaroszewicz urodził się 14 kwietnia 1887 w Baku. Jego ojciec był inżynierem. W roku 1906 ukończył gimnazjum w Kijowie. Następnie uczęszczał do uniwersytetu górniczego w Liege, a później do 1912 na Wydziale Chemicznym Uniwersytetu Kijowskiego. Od 1912 do 1917 pracował jako przedstawiciel przedsiębiorstw węglowych w Donbasie.

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości pracował w Ministerstwie Skarbu, następnie w Policji Państwowej, gdzie był podinspektorem i inspektorem. Podczas wojny polsko-bolszewickiej został delegatem MSZ ds. gospodarczych na Ukrainie, a od lipca 1920 komisarzem cywilnym przy dowództwie Frontu Północno-Wschodniego.

Po przewrocie majowym został mianowany komisarzem rządu na M.St. Warszawę. 3 stycznia 1930 został odwołany z tego stanowiska. 28 sierpnia 1930 powrócił na stanowisko komisarza rządu na m. Warszawę i zajmował je do rozpoczęcia II wojny światowej. Miasto opuścił we wrześniu, a po agresji ZSRR udał się na emigracje do Wielkiej Brytanii, następnie do USA.

Zmarł 5 czerwca 1947 w Nowym Jorku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki