Fandom

HistorioPedia

Węgry

1272strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Państwo
Węgry

Coat of arms of Hungary.svg
Flag of Hungary.svg
EU location HUN.svg
Obecne terytorium Węgier
Stolica Budapeszt
Język urzędowy węgierski
Ustrój polityczny demokracja parlamentarna
Typ państwa republika
Głowa państwa prezydent
János Áder
Szef rządu premier
Viktor Orbán
Powierzchnia 93 030 km²
Ludność 9 935 000
Organizacje międzynarodowe ONZ,
Unia Europejska (od 2004),
NATO (od 1999)
Rada Wyszehradzka

Węgry (węg. Magyarország) − państwo w Europie Środkowej bez dostępu do morza. Stolicą Węgier jest Budapeszt. Państwo węgierskie sąsiaduje z Słowacją, Austrią, Ukrainą, Rumunią, Serbią i Chorwacją.

Historia Węgier Edytuj

Historia Węgier rozgrywała się na terenie Niziny Panońskiej, na której pierwotnie mieszkały ludy celtyckie podbite w I wieku p.n.e. przez Rzymian. Początek państwowości Węgier to koniec IX wieku i pojawienie się Madziarów pod wodzą Arpada. Dynastia założona przez niego panowała w tym państwie do 1301. Koronę królewską jako pierwszy uzyskał Stefan I Święty. Szczyt potęgi Węgier to panowanie dynastii Andegawenów. Potęga Węgier załamała się w 1526 po bitwie pod Mohaczem. Od tego momentu państwo to było podzielone pomiędzy Turcję Osmańską i Austrię pod panowaniem Habsburgów. Od końca XVII wieku ziemie węgierskie były integralną częścią Cesarstwa Austriackiego. W 1848 wybuchło powstanie, którego celem było wywalczenie niepodległości. Od 1867 Węgry współtworzyły dualistyczną monarchię pod nazwą Austro-Węgry. Pełną niepodległość uzyskały 31 października 1918 roku w wyniku rozpadu tego państwa. Poza epizodem Węgierskiej Republiki Ludowej i Węgierskiej Republiki Rad, do 1946 roku Węgry pozostały królestwem. W wyniku podpisania traktatu w Trianon Węgry utraciły na rzecz sąsiadów Słowację, Ruś Zakarpacką, Siedmiogród, Wojwodinę i Chorwację. Na czele państwa w okresie międzywojennym stał regent admirał Miklós Horthy. W II wojnie światowej Królestwo Węgier stanęło po stronie państw Osi. W latach 1944-1945 istniał marionetkowy, faszystowski rząd strzałokrzyżowców. Po wojnie Węgry ogłoszono republiką. W latach 1949-1989 państwo to nazywało się Węgierską Republiką Ludową, które pozostawało satelitą Związku Radzieckiego. W 1956 roku została stłumione powstanie węgierskie, będące próbą odzyskania suwerenności przez Węgrów. Po przemianach w 1989 roku proklamowano demokratyczną republikę węgierską. Od 2012 roku oficjalna nazwa państwa brzmi Węgry. W 2010 roku władzę na Węgrzech objęła partia Fidesz, prowadząca politykę silnej władzy, eurosceptycyzmu, sprzeciwu wobec przyjmowania uchodźców oraz autorytaryzmu.

Nazwy Węgier na przestrzeni dziejów Edytuj

Źródła Edytuj

Państwa Europy

Państwa niepodległe AlbaniaAndoraAustriaBelgiaBiałoruśBośnia i HercegowinaBułgariaChorwacjaCzarnogóraCzechyDaniaEstoniaFinlandiaFrancjaGrecjaHiszpaniaHolandiaIrlandiaIslandiaKazachstanKosowoLiechtensteinLitwaLuksemburgŁotwaMacedoniaMaltaMołdawiaMonakoNiemcyNorwegiaPolskaPortugaliaRosjaRumuniaSan MarinoSerbiaSłowacjaSłoweniaSzwajcariaSzwecjaTurcjaUkrainaWatykanWęgryWielka BrytaniaWłochy
Państwa nieuznawane KosowoNaddniestrze

Więcej z Fandomu

Losowa wiki