Fandom

HistorioPedia

Uranos

1261stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Postać
Uranos

Mutilasi Uranus.jpg
Kronos ucinający genitalia Uranosowi.
Bogowie greccy
Domena Niebo
Najważniejsze miejsca kultu Starożytna Grecja
Religia Politeistyczna
Rodzina
Rodzice Są różne źródła:
I
Chaos
II
Gaja
III
Eter i Hemera
Małżonek Gaja
Potomstwo Tytani
Erynie
Giganci

Uranos – według starożytnych Greków w mitologii greckiej bóg i uosobienie nieba. Jego odpowiednikiem rzymskim był Coelus.

Był jednym z najstarszych bóstw. Wraz z swoją małżonką Gają począł następujące potomstwo:

Biografia Edytuj

Narodziny Edytuj

Jest wiele źródeł z jakich mógł narodzić się bądź też powstać Uranos. Jedne mówią, że zrodziła go z niczego Gaja, która z nim następnie związała się w związek małżeński. Kolejne zaś mówią, że wyłonił się z Chaosu, a następnie związał się z Gają. Jeszcze inne źródła podają, że narodził się z związku Eteru i Hemera.

Potomkowie i obalenie Edytuj

Uranos często kochał się z Gają, ta mu zaś rodziła dzieci. Gdy jego potomstwo rosło w siłę, ten bojąc się o utratę władzy, strącił Sturękich, Cyklopów oraz Gigantów do najmroczniejszego więzienia, którym był nim Tartar. Gaja obawiając się, że również Tytani zostaną strąceni postanowiła działać. Spotkała się z nimi i postanowiła obalić swojego męża. W buncie jedynie nie wziął udziału najstarszy syn Okeanos, a na czele rebelii stanął najmłodszy - Kronos. Ziemia stworzyła sierp, którym Kronos miał odciąć genitalia Uranosowi. Gdy nastała noc Tytani rzucili się na Niebo, a najmłodszy syn odciął jądra ojcu i rzucił za siebie. Krew wylewająca się z genitali stworzyła wraz z Gają potomstwo Gigantów, a inne krople Tytanide Afrodyte, a jeszcze inne trzy boginie zemsty - Erynie. Wtedy Uranos przepowiedział przepowiednie do Kronosa, którą mówiła, że jego potomstwo obali go, tak jak ten jego. Niebo odszedło w cień, które może symbolizować podział między niebem, a ziemią. Po odejściu Uranosa władze przejeli Tytani.

Źródła Edytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki