Fandom

HistorioPedia

Tutenchamon

1272strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Tutenchamon Maska.jpg

Maska Tutenchamona

Tutenchamon (właść. Tutanchamon, czyli Żywy Wizerunek Amona) – egipski faraon z XVIII dynastii. Panował w latach 1333-1323 p.n.e. Dość krótkie panowanie Tutanchamona koncentrowało się na odrzuceniu monoteistycznego kultu boga Atona, który wprowadził Echnaton, na rzecz tradycyjnego egipskiego politeizmu.

Brak popularności Edytuj

Tutenchamon nie był zbytnio lubiany przez swojego ojca, Echnatona, który zrealizował plan zmienienia religii politeistycznej na monoteistyczną. Co prawda, za Tutenchamona przywrócono politeizm, jednakże wpływy tutaj mieli Aj oraz Horemheb.

Zabójstwo Edytuj

Przez wiele lat nie udało się wyjaśnić, w jaki sposób zmarł Tutenchamon. W badaniach przeprowadzonych w latach 2005 oraz 2010 wykazano, że Tutenchamon wcale nie został bezpośrednio zamordowany. Celowo został wysłany na północ, by walczyć z tamtejszymi ludami, by zmarł na polu bitwy.

Zdrowie Edytuj

Tutenchamon był człowiekiem chorym. Zdiagnozowano u niego nabrzmiałe wargi, niewyraźną mowę, płaskostopie stopy, malarię, skoliozę anemię sierpowatą oraz koślawość kości, a także rudy kolor włosów. Swoje zdrowie zawdzięcza kazirodztwu w rodzinie (kazirodztwo było powszechne, by nie upadła dynastia).

Grobowiec Edytuj

Grobowiec Tutenchamona został odkryty w listopadzie 1922 roku przez Howarda Cartera. W środku znalazło się złoto, srebro i duża ilość biżuterii. Dodatkowo odnaleziono tam pleśń Aspergillus flavus, na którą zachorowali badacze grobowca oraz sztylet z żelaza (żelazo pochodziło z meteorytu, który upadł w Egipcie, ponieważ Egipcjanie jeszcze nie znali żelaza jako surowca powszechnego na Ziemi).

Zobacz też Edytuj

Źródło Edytuj

  • Czasopismo Świat Wiedzy, numer 3/2012, artykuł Sekrety życia złotego faraona str. 42-49.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki