FANDOM

Polityk
Thomas Woodrow Wilson

Thomas Woodrow Wilson, Harris & Ewing bw photo portrait, 1919
Data i miejsce urodzenia 28 grudnia 1856 w Staunton
Data i miejsce śmierci 3 lutego 1924 w Waszyngton
Zawód Polityk
Przynależność polityczna Partia Demokratyczna
Narodowość Amerykanin
Prezydent Prezydent Stanów Zjednoczonych (1913-1921)
Poprzednik William Taft
Następca Warren Harding

Thomas Woodrow Wilson (ur. 1856, zm. 1924) – amerykański polityk i mąż stanu, dwudziesty ósmy prezydent Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Lata młodzieńcze Edytuj

Urodził się 28 grudnia 1856 w Staunton w Wirginii. Kształcił się na Uniwersytecie Princeton  i na Uniwersytecie w Wirginii, gdzie ukończył wydział prawa. W 1886 na Uniwersytecie Johna Hopkinsa uzyskał tytuł doktora, po czym zacząłł działalność naukową. Od 1890 wykładał prawo na Princeton. W 1902 opublikował książkę pt. "A History of the American People".

Działalność polityczna Edytuj

W działalności politycznej Thomas Woodrow Wilson związał się z Partią Demokratyczną. Z jej ramienia był gubernatorem stanu New Jersey w latach 1910-1912. W tym czasie według opinii był liberalnym reformatorem. Wziął udział w wyborach prezydenckich w 1912, gdyż jego partia wysunęła jego kandydature. Po zakończonym głosowaniu został dwódziestym ósmym prezydentem USA.

Prezydentura Edytuj

Był zwolennikiem silnej władzy prezydenckiej.Zreorganizował system finansowy kraju, ustanowił progresywny podatek dochodowy oraz obniżył taryfę celną. W 1914 wprowadził ustawę antytrustową, która miała za zadanie zwalczyć nieuczciwe praktyki monopolistyczne. W dużym stopniu przyczynił się do utworzenia systemu tanich kredytów dla farmerów, które pozwalał uzależnić się od banków. Wprowadzono także ośmiogodzinny dzień pracy. Obywatele mieli prawo do swobodnych zrzeszeń oraz do strajków. Wprowadził także zakaz zatrudniania dzieci.W sprawy europejskie administracja prezydenta początkowo nie angażowała się i cały czas zachowywała neutralność. Amerykanie nie mieli zbytnio pojęcia jak się prowadzi politykę zagraniczną oraz nie chcęli zgłębiać tego tematu.

I wojna światowa Edytuj

Po wybuchu I wojny światowej USA ogłosiły neutralność, tłumacząc dotychczasową postawę wobec spraw europejskich. Biały Dom wprowadził reformy społeczne. Partia Woodrow'a głosiła hasło polityczne: "On utrzymał nas z dala od wojny". Dzięki temu prezydent walkę o reelekcje w 1916. Z pozoru neutrealne USA po cichu pomagały dwóm krajom - Wielkiej Brytanii i Francji. Pomoc ta polegała na dostarczeniu broni oraz pożyczki pieniędzy. Thomas chciał cały czas zachować neutralną postawę w konflikcie zbrojnym, gdyż głęboko się komplikacji wewnątrz politycznych, które mogłyby nastąpić. Niespodziewanie ustąpił z urzędu prezydenta. Główną przyczyną tego miało by wprowadzenie okrętów niemieckich na wody terytorialne USA co zagrażało bezpośrednio życiu obywateli. Po ogłoszeniu przez Niemcy nieograniczonej wojny okrętów, USA w trybie natychmiastowym zerwały wszelkie stosunki dyplomatyczne i 6 kwietnia 1917 wypowiedziały Niemcom wojnę.  8 stycznia 1918 Thomas Woodrow Wilson przedstawił Kongresowi USA warunki, dzięki których mógłby zostać zawarty pokój. Po zakończeniu I wojny światowej Woodrow przybył do Francji, gdzie w Paryżu uczestniczył w konferencji pokojowej. Miał decydujące zdanie przy tworzeniu traktatu wersalskiego. Był też pomysłodawcą utworzenia Ligi Narodów.

Śmierć Edytuj

Thomas Woodrow Wilson zmarł 3 lutego 1924 w Waszyngtonie.

Ciekawostki Edytuj

Źródła Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki