Fandom

HistorioPedia

Temida

1259stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Postać
Temida

Temida.jpg
Bogowie greccy
Domena Sprawiedliwość
Wyznawcy Starożytni Grecy
Najważniejsze miejsca kultu Starożytna Gracja
Religia Politeistyczna
Atrybuty Waga, róg obfitości, miecz, przepaska na oczy, białe szaty, wiązka rózg (rzadziej),
Rodzina
Rodzice Uranos
Gaja
Rodzeństwo Tytani
Małżonek Zeus
Potomstwo Atena

Temida – w mitologii greckiej bogini sprawiedliwości, prawa i porządku, tytanida pierwszego pokolenia, córka Uranosa i Gai.

Miała być drugą żoną Zeusa przed tym jak poślubił Herę. Dziećmi Zeusa i Hery były: Hory, według niektórych wersji Mojry i Hesperydy, Erydan oraz Astraja. Nawet po skończeniu małżeństwa z Zeusem, które dokładnie w mitach nie jest wyjaśnione została doradczynią pana niebios. Przewidziała wojnę trojańską, wpadła na pomysł, aby wziąć skórę z Amaltei.

W niektórych wersjach mitu, miała być ona matką Ateny, bogini mądrości. Podobnież gdy zaszła w ciążę, Zeus usłyszał przepowiednie że dziecko z tego małżeństwa będzie silniejsze od niego i go obali. Aby temu zapobiec, połknął Temidę w całości, lub jak inni mówią "Stali się jednym ciałem i duszą". Wtedy to, z jego głowy wyskoczyła Atena w pełnej zbroi.

Temida jest do dziś patronką sądów. Jej statuetki chociaż już nie są obiektami kultu to nadal stanowią symbol sprawiedliwości i porządku. Przedstawiana jest jako kobieta w greckiej todze z oczami zasłoniętymi opaską z wagą w ręku.

Tytani

Tytani pierwszego pokolenia FojbeHyperionJapetKojosKriosKronosMnemosyneOkeanosReaTemidaTetydaTeja
Tytani drugiego pokolenia AsteriaAstrajosAtlasEosEpimeteuszHeliosLetoMenojtiosPallasPersesPrometeuszSelene

Więcej w Fandom

Losowa wiki