FANDOM

Imperial Coat of Arms of Iran

Herb perskich szachów

Król królów (to właśnie oznacza słowo szachinszach) − najwyższy urząd, który przybierają władcy, którzy posiadają władzę nad innymi władcami. Najczęściej był używany na Bliskim Wschodzie. Nazwa pochodzi od jednego z królów starożytnej Mezopotamii, który miał na imię Šar-kali-šarrī, co oznaczało król wszystkich królów.

Persja Edytuj

Persowie także używali tego urzędu, gdyż władali wielkim imperium złożonym z wielu prowincji, a każda z nich miała swojego szacha, czyli króla. Po zdobyciu Mezopotamii w 539 roku przed naszą erą, ten urząd przyjął Cyrus II Wielki, a jego następcy kontynuowali tradycję przyjmowania tego urzędu, aż do upadku imperium Achemenidów. Od II wieku p.n.e. tytuł ten był kojarzony głównie z kulturą irańską. Po VII wieku n.e., czyli po najeździe Arabów na Persję, tytułu szachinszacha przyjmowali władcy Iraku, Afganistanu i Indii.

Judaizm Edytuj

Królem królów, po hebrajsku Melech ha-M'lachim, nazywano w judaizmie Boga. Zwykle ludzie nazywali go Królem Królów Królów, odnosząc się do tego, iż jest on nawet królem władców Persji i innych państw, których królowie używali tytułu szachinszacha.

Inne państwa i religie Edytuj

Tytuł ten był używany w: cesarstwie Etiopii (nyguse negest), imperium Osmanów (Padyszach), w Biblii jako określenie Jezusa Chrystusa.

Pojęcia

Pojęcia związane z arystokracją i monarchią ChanatKaganatKsięstwoKrólestwoCesarstwoCarstwoSeniorKsiążęArcyksiążęKrólCesarzWielki mistrzDoża WenecjiDoża GenuiDożaFaraonMarkizPrincess RoyalUnia personalnaUnia realnaWasalCarKsiężnaKrólowaCesarzowaCarycaSzachinszachMonarchia patrymonialnaHołd lenny
Pojęcia związane z religią PapieżReligiaŚwiętyBiskupKardynałMęczennikInnowiercaEkskomunika
Pojęcia związane z nauką ArcheologiaHistoriaMitologiaLegendaAntropologiaHistoriografia

Więcej z Fandomu

Losowa wiki