Fandom

HistorioPedia

Stefan Batory

1259stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Postać
Stefan Batory

Stefan Batory King.jpg
Dane
Imię i nazwisko Báthory István
Data i miejsce urodzenia 27 września 1533
Szilágysomlyó, Siedmiogród
Data i miejsce śmierci 12 grudnia 1586
Grodno, Rzeczpospolita Obojga Narodów
Dynastia Batory
Tytuły Książę siedmiogrodzki, Król Polski
Rodzice Stefan Batory
Anna Katarzyna Telegdi
Potomstwo brak
Urzędy piastowane
Urząd
Urząd Książę siedmiogrodzki
Okres panowania od 25 maja 1571 do 12 grudnia 1586
Poprzednik Jan II Zygmunt Zápolya
Następca Krzysztof Batory
Urząd
Urząd Król Polski
Poprzednik Henryk III Walezy
Następca Zygmunt III Waza
Urząd

Stefan Batory (węg. Báthory István, ur. 27 września 1533 w Szilágysomlyó, zm. 12 grudnia 1586 w Grodnie) − drugi elekcyjny iure uxoris król Polski, książę siedmiogrodzki, mąż Anny Jagiellonki.

Biografia Edytuj

Stefan urodził się 27 września 1533 w Siedmiogrodzie jako syn wojewody siedmiogrodzkiego Stefana Batorego i jego żony Anny Katarzyny Telegdi. Jego ojciec zmarł rok później, a matka w 1547, więc czternastoletni Stefan stał się sierotą i był zmuszony związać swoją karierę polityczną z rodziną Habsburgów, by zachować swoje dobra dziedziczne. 22 października 1549 uczestniczył w zaślubinach córki cesarza Ferdynanda I Habsburga, a później przez kilka miesięcy studiował na uniwersytecie w Padwie.

Jakiś czas później swoją karierę polityczną związał z rodem Zápolya, gdyż Węgrom groził najazd ze strony Turcji. 4 marca 1562 dowodził węgierską armią w bitwie pod Hadad, której skutkiem było podpisanie rozejmu z wojskami cesarskimi. W 1563 roku został wysłany z misją dyplomatyczną do Wiednia, ale z powodu zmiany polityki zagranicznej przez króla Jana II Zygmunta, Stefan został przez Austriaków internowany. Do ojczyzny wrócił dopiero w 1567 roku.

25 maja 1571 roku, dzięki poparciu sułtana Selima II. Jego konkurentem był popierany przez Habsburgów Kasper Bekiesz, który w 1573 stracił wszystkie swoje twierdze na rzecz wojsk Batorego, a potem w 1575 roku utracił jeszcze habsburskie wojska posiłkujące.

W tym czasie w Rzeczpospolitej Obojga Narodów panowało bezkrólewie po ucieczce Henryka Walezego w roku 1574. Na kolejnego króla przez prymasa i senat został wybrany Maksymilian II Habsburg, lecz do jego koronacji nigdy nie doszło. Na wieść wyboru Habsburga, polska szlachta pod dowództwem Jana Zamoyskiego domagała się na tronie Piasta i wybrali Annę Jagiellonkę. Z inicjatywy Stanisława Szafrańca jej mężem został odnoszący sukcesy militarne i polityczne książę siedmiogrodzki Stefan Batory, który był też wrogiem Habsburgów.

Królem Polski został 1 maja 1576 roku. W czasie elekcji część szlachty poparła Maksymiliana Habsburga, więc Stefan musiał zmusić ich do posłuszeństwa i nie zawahał się użyć wobec tego siły zbrojnej. W 1577 roku stłumił bunt Gdańska i zmusił miasto do wypłacenia dużej kontrybucji. Stefan zraził do siebie szlachtę, gdyż skazał Samuela Zborowskiego na śmierć, a jego brata Krzysztofa na banicję. W 1578 roku utworzył Trybunał Koronny, a trzy lata później Trybunał Litewski, które pełniły rolę sądów apelacyjnych, mając na celu odciążenie obowiązków króla. Utworzył on także piechotę wybraniecką i unowocześnił artylerię. W 1579 roku powołał Akademię w Wilnie. Jego polityka zagraniczna opierała się na wojnach z Rosją o Inflanty, które w 1577 roku zostały zajęte przez wojska Iwana IV Groźnego. W celu zdobycia przewagi nad najeźdźcą Inflant, Stefan zmodernizował armię, podpisał sojusz z Danią, uzyskał poparcie mieszkańców Rygi i księcia von Kettlera. Wyprawy zbrojne na teren Rosji przedsięwziął w roku 1579, zdobywając Połock, w 1580 zdobył Wielkie Łuki i rok później obległ Psków. Iwan IV Groźny był zmuszony do podpisania rozejmu w 1582 roku, na mocy którego oddał Polsce Inflanty, a Litwie ziemię Połocką. Pod koniec życia Batory planował wyprawy zbrojne przeciwko Turcji, ale śmierć nie pozwoliła mu ich zrealizować. Zmarł 12 grudnia 1586 roku.

Źródła Edytuj

  • Poczet królów i książąt polskich wydawnictwa Park.

Władcy Polski

Pierwsi Piastowie Mieszko IBolesław I ChrobryMieszko II LambertBezprymOttoDytrykBolesław ZapomnianyKazimierz I OdnowicielBolesław II SzczodryWładysław I HermanZbigniewBolesław III Krzywousty
Rozbicie dzielnicowe Władysław II WygnaniecBolesław IV KędzierzawyMieszko III StaryKazimierz II SprawiedliwyMieszko III StaryKazimierz II SprawiedliwyLeszek BiałyMieszko III StaryWładysław III LaskonogiLeszek BiałyMieszko I PlątonogiLeszek Biały
Piastowie Przemysł II
Przemyślidzi Wacław IIWacław III
Piastowie Władysław I ŁokietekKazimierz III Wielki
Andegawenowie Ludwik WęgierskiJadwiga Andegaweńska
Jagiellonowie Władysław II JagiełłoWładysław III WarneńczykKazimierz IV JagiellończykJan I OlbrachtAleksander JagiellończykZygmunt I StaryZygmunt II August
Królowie elekcyjni Henryk WalezyAnna JagiellonkaStefan BatoryZygmunt III WazaWładysław IV WazaJan II Kazimierz WazaMichał Korybut WiśniowieckiJan III SobieskiAugust II MocnyStanisław LeszczyńskiAugust IIIStanisław August Poniatowski
Księstwo Warszawskie Fryderyk August I
Królestwo Kongresowe Aleksander I RomanowMikołaj I Romanow

Więcej w Fandom

Losowa wiki