FANDOM

Państwo
Stany Zjednoczone

Great Seal of the United States (obverse).svg
Flag of the United States.svg
United States (orthographic projection).svg
Położenie Stanów Zjednoczonych
Stolica Waszyngton
Język urzędowy angielski
Ustrój polityczny republika federacyjno-konstytucyjna
Typ państwa demokracja
Głowa państwa prezydent Barack Obama
Szef rządu Barack Obama
Powierzchnia 9 373 967 km²
Ludność 320 713 000
Organizacje międzynarodowe NATO, ONZ

Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States of America, USA) − państwo federacyjne w Ameryce Północnej nad Oceanem Atlantyckim, Arktycznym (w Alasce) i Spokojnym. Stolicą Stanów Zjednoczonych jest Waszyngton. USA graniczy z Kanadą i Meksykiem.

Historia Edytuj

Pierwszymi Europejczykami, którzy osiedlili się na tym zamieszkanym głównie przez Indian kontynencie, byli wikingowie w ok. 1000 r. n.e. Pozostało to jednak bez echa i nie uznaje się to za przełomowe wydarzenie.

W 1492 roku przez przypadek do archipelagu Karaibów przypłynął Krzysztof Kolumb wraz z ekspedycją hiszpańską. Powracając do Europy przyniósł wieść o Nowym Świecie i od tego momentu rozpoczęła się intensywna hiszpańska kolonizacja Ameryki, głównie Południowej (z wykluczeniem terenów Brazylii) i Antyli.

Pierwszą hiszpańska kolonią na terenie dzisiejszych Stanów Zjednoczonych była Floryda (La Florida) - zajęta przez Hiszpanię już w 1565 roku. Pierwszym europejskim miastem na tymże terenie było St. Augustine.

Anglia, również zaimponowana odkryciami geograficznymi Kolumba, postanowiła odkryć drogę do Indii przez północ. Jednak lodowate tereny północnej Kanady i Quebecu zablokowały ekspedycję Johna Cabota w 1497 r. Ten jednak również przez przypadek odkrył nowe tereny.

W 1585 roku powstały tu pierwsze kolonie angielskie, zaś w 1606 roku powstała kompania Wirgińska. Rok później powstała pierwsza stała angielska osada w Nowym Świecie - Jamestown w Wirginii (nazwana na cześć królowej Elżbiety I). Wkrótce rozszerzono włości zależne od Korony i tereny graniczące z Oceanem Atlantyckim nazwano Trzynaścioma Koloniami.

W XVII wieku do Ameryki przybyli purytanie, a ich pierwszym miastem było założone w 1620 roku Plymouth. W 1754 roku wybuchła wojna Wielkiej Brytanii z Indianami i Francuzami, będącej częściowo powodem wybuchu Wojny Siedmioletniej. Rząd brytyjski, z powodu wyczerpania wojną, postanowił nałożyć podatek Trzynastu Koloniom od każdego listu, znaczka, gazety, etc. zwanym Aktem Stemplowym. Ustanowiono go w 1765 r., ale szybko z niego zrezygnowano.

Bostońskie picie herbaty, czyli protest kolonistów wobec polityki handlowej Wielkiej Brytanii, odbył się w grudniu 1773 r. Buntownicy (część ubranych za Indian) zniszczyło ładunek chińskiej herbaty i wyrzuciło go do morza. W konsekwencji zablokowano port co uszkodziło handel w tym regionie. Ta decyzja spowodowała zradykalizowanie relacji z metropolią, co odzwierciedliło się w przyszłej wojnie:

W 1776 r. zaczęła się wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych. Powodem buntu było m.in. samowolne zarządzenie Brytyjczyków nad kolonistami, poczucie własnej narodowości przez Amerykanów czy wyżej wymieniony Akt Stemplowy.

W wyniku tego w 1776 roku uchwalono Deklarację niepodległości USA i rozpoczęto wojnę o niepodległość USA, czasem zwaną rewolucją amerykańską. W 1787 r. przyjęto pierwszą na świecie konstytucję. W latach 1861-1865 na terenie USA toczyła się wojna secesyjna. Po wojnie do 1877 roku trwał okres rekonstrukcji kraju. W latach 1917-1918 Stany Zjednoczone brały udział w I wojnie światowej. W latach 1929-1933 kraju dotknął wielki kryzys, który spowodował zwiększenie bezrobocia.

Dołączenie USA do II Wojny Światowej było głównie spowodowane japońskim imperializmem i wojną Japońsko-Chińską. Stany Zjednoczone wraz z koloniami francuskimi, brytyjskimi i holenderskimi nałożyły embargo handlowe na Japonię w 1941 r., blokując napływ paliwa potrzebnego do kontynuowania wojny z Państwem Środka. Japonia, chcąc-niechcąc, została zmuszona do zaatakowania USA i jej sojuszników by odblokować handel. Wybrała bazę wojskową Pearl Harbor (ang. - perłowa przystań) na archipelagu hawajskim. Od 7 grudnia 1941 roku do 15 sierpnia 1945 Amerykanie byli w stanie wojny z Państwem Wschodzącego Słońca, ostatecznie wygrywając.

Najważniejsze wydarzenia Edytuj

  • 1606 r. - Karta Wirgińska
  • 1733 r. - utworzenie Trzynastu Kolonii
  • 1776 r. - Deklaracja Niepodległości USA
  • 1787 r. - podpisanie konstytucji w Filadelfii
  • 1861 - 1865 r. - Wojna Secesyjna
  • 1933 - 1939 r. - New Deal
  • 1935 r. - koniec amerykańskiej okupacji Filipin
  • 3 XII 1941 - 15 VIII 1945 r. - udział w II wojnie światowej
  • 1947 - 1989 r. - Zimna Wojna

Państwa Ameryki Północnej

Państwa niepodległe Antigua i BarbudaBahamyBarbadosBelizeDominikaDominikanaGrenadaGwatemalaHaitiHondurasJamajkaKanadaKostarykaKubaMeksykNikaraguaPanamaSaint Kitts i NevisSaint LuciaSaint Vincent i GrenadynySalwadorStany Zjednoczone

Więcej z Fandomu

Losowa wiki