FANDOM

Postać
Selim I Groźny

250px
Dane
Data i miejsce urodzenia 1470
Data i miejsce śmierci 1520
Dynastia Osmanowie
Tytuły Sułtan Imperium Osmańskiego,
Osmański sułtan Egiptu (od 1517),
Kalif (od 1517)
Rodzina Bajazyd II i Ayşe Hatun
Małżonek Aishe Hafsa Valide Sultan
Potomstwo Sulejman Wspaniały
Hatice
Sah
Fatma
Beyhan
Urzędy piastowane
Urząd
Urząd Sułtan Imperium Osmańskiego
Okres panowania 1512-1520
Poprzednik Bajazyd II
Następca Sulejman Wspaniały
Urząd
Urząd Osmański sułtan Egiptu
Okres panowania 1517-1520
Poprzednik Al-Aszraf Tumanbaj (Sułtan Egiptu z dynastii Memelucy)
Następca Sulejman Wspaniały
Urząd
Urząd Kalif
Okres panowania 1517-1520
Poprzednik Al-Mutawakkil III
Następca Sulejman Wspaniały

Selim I Groźny (ur. 1470, zm. 1520) – 9. sułtan Imperium Osmańskiego z dynastii Osmanów, rządzący w latach 1512-1520 oraz pierwszy Osmański Kalif i sułtan Egiptu w latach 1517-1520. Był synem sułtana Bajazyda II i Ayşe Hatun. Ojciec Sulejmana Wspaniałego. Był także poetą, dział pod pseudonimem Selimi.

Biografia Edytuj

Selim początkowo był gubernatorem Trapenzantu w latach 1495-1511 i Samandiry w latach 1511-1512. Obalił on swojego ojca - Bajazyda II, który na swojego następcę wyznaczył swojego starszego syna - Ahmeda. Następnie po śmierci ojca został sułtanem, zabijając swojego starszego brata. Następnie rozkazał zabić potencjalnych pretendentów do tronu, nawet swoich synów – z wyjątkiem Sulejmana.

Podboje Edytuj

W 1514 roku pokonał Persję i zdobył ziemie Kurdystanu i Armenii. W latach 1516-1517 Selim podbił Syrię, Palestynę, Jordanie i Egipt. Dzięki temu zdobył miasta takie jak: Mekka, Medyna, Jerozolima, Kair i Damaszek. Dzięki podbiciu Egiptu, Selim został Kalifem w 1517 roku. Zdobył też zwierzchnictwo nad Algierią. W 1519 roku zaplanował też wyprawę na Rodos.

800px-Selim I by John Young

Selim I w młodym wieku

Edytuj

Śmierć Edytuj

250px-Selim render

Selim I Groźny w grze Assassin's Creed: Revelations

Selim I Groźny zmarł w 1520 roku (w wieku 50 lat) po 8-letniej walce z rakiem. Jego następcą został jego jedyny ocalały syn - Sulejman Wspaniały.

Odniesienia w kulturze Edytuj

  • Selim I Groźny pojawia się w grze Assassin's Creed: Revelations, gdzie prowadzi wojny ze swoim bratem - Ahmdem o dziedzictwo na tronie Osmańskim. Po obaleniu sułtana Bajazyda II, Selim zabija swojego brata na koniec gry i zostaje nowym sułtanem Imperium Osmańskiego. Następnie mówi głównemu bohaterowi gry, że gdyby nie poparcie jego syna - Sulejmana - zabiłby go, wiec każe mu jedynie opuścić Imperium i nigdy do niego nie wracać.
    Selim I

    Selim w serialu "Wspaniałe stulecie"

  • Jego postać pojawia się w tureckim serialu "Wspaniałe stulecie". Jego wątek istnieje jedynie w retrospekcjach żony i syna. Swojego syna uważa za konkurencję, dlatego za wszelką cenę chce go wyeliminować.