Fandom

HistorioPedia

Ryszard Kukliński

1261stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Żołnierz
Ryszard Kukliński

Nz Ryszard Kuklinski PAP-RADEK PIETRUSZKA.jpeg
Stopień generał brygady
Imię i nazwisko Ryszard Kukliński
Data i miejsce urodzenia 13 czerwca 1930
Warszawa
Data i miejsce śmierci 11 lutego 2004
Tampa
Lata służby 1946-1984
Siły zbrojne Ludowe Wojsko Polskie
Pseudonimy Jack Strong
Mewa
Wojny i bitwy zimna wojna

Ryszard Kukliński (ps. Jack Strong, Mewa, ur. 13 czerwca 1930 w Warszawie, zm. 11 lutego 2004 w Tampie) − pułkownik Ludowego Wojska Polskiego, zastępca szefa Zarządu Operacyjnego Sztabu Generalnego WP, tajny współpracownik wywiadu amerykańskiego w okresie zimnej wojny.

Biografia Edytuj

Działalność w PRL Edytuj

Ryszard Kukliński był synem Stanisława Kuklińskiego, aresztowanego podczas II wojny światowej i osadzonego w obozie w Sachsenhausen. W 1946 roku młody Kukliński wstąpił do Ludowego Wojska Polskiego i Oficerskiej Szkoły Piechoty nr 1 we Wrocławiu, którą ukończył we wrześniu 1950 roku. W latach pięćdziesiątych służył w 9 Pułku Piechoty w Pile. Przygotowywał plany operacji Dunaj i działał na rzecz polskiego wywiadu. W 1972 roku nawiązał pierwszy kontakt z CIA. Łącznie w latach 1972-1981 przekazał ponad 40 tysięcy dokumentów Układu Warszawskiego dotyczących m.in. wprowadzenia stanu wojennego w Polsce.

Na Zachodzie Edytuj

Ryszard Kuklinski - grave.jpg

Nagrobek pułkownika na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.

Z pomocą CIA, na krótko przed wprowadzeniem stanu wojennego w Polsce, Ryszard Kukliński został ewakuowany wraz z rodziną do RFN, a następnie do USA. W 1984 roku sąd PRL wydał wyrok śmierci na Kuklińskiego. Dodatkowo został pozbawiony stopnia pułkownika. Wyrok uchylono dopiero w 1995 roku, a stopień wojskowy został przywrócony.

Zmarł 11 lutego 2004 roku w Tampie, na Florydzie. Jego prochy zostały sprowadzone do Polski i złożone w Alei Zasłużonych Cmentarza Wojskowego na Powązkach w Warszawie.

Rodzina Edytuj

Pułkownik Kukliński był żonaty z Joanną Christ z Mysłowic, zmarłą w lutym 2013 roku.

Ryszard Kukliński miał dwóch synów. Starszy Waldemar zginął w sierpniu 1994 roku z rąk nieznanych sprawców. Młodszy Bogdan, według oficjalnej wersji zaginął bez śladu podczas morskiego rejsu pod koniec 1993 roku.

Źródła Edytuj

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Ryszard Kukliński

  • Bohater czy zdrajca?

    6 wiadomości
    • Bohater! Choć przygotowywał plan ataku na Czechosłowację. Ale no cóż każdy z nas błądzi.
    • Bez dwóch zdań - bohater

Więcej z Fandomu

Losowa wiki