FANDOM

Rycheza Lotaryńska (znana także po imieniem Ryksa, ur. ok. 993, zm. 21 marca 1063 w Saalfeld/Saale) – jedyna żona Mieszka II Lamberta, królowa Polski.

Biografia

Rycheza Lotaryńska urodziła się około 993 roku jako córka palatyna reńskiego Ezzona i Matyldy W 1013 wzięła ślub z Mieszkiem II jako przypieczętowanie pokoju w Merseburgu. Natomiast w 1014 interweniowała, za której sprawą Mieszko został uwolniony od niewoli u Udarlyka. W 1025 roku odbyła się koronacja Mieszka II i Rychezy w katedrze gnieźnieńskiej. Tytułu królowej używała do końca życia. w 1031 roku wzięła rozwód z Mieszkiem II i wyjechała z kraju razem z dziećmi. Ucieczka spowodowana była trudną sytuacją Polski, która została najechana jednocześnie przez Ruś i Cesarstwo Niemieckie. W 1047 odziedziczyła część majątku ojca i wstąpiła do zakonu w Brauweiler obok Kolonii. Siedem lat później wpłacała darowizny na klasztor w Brauweiler. Zmarła 21 marca 1063 roku, została pochowana w kolegiacie Panny Marii ad Gradus w Kolonii. Po zburzeniu tej świątyni w 1817 roku zwłoki przeniesiono do katedry kolońskiej.

Dzieci

Z Mieszkiem II

Źródła