FANDOM

Państwo
Rumunia

Coat of arms of Romania.svg
Flag of Romania.svg
EU location ROM.svg
Terytorium Rumunii
Stolica Bukareszt
Język urzędowy rumuński
Ustrój polityczny demokracja parlamentarna
Typ państwa republika
Głowa państwa prezydent
Traian Băsescu
Szef rządu premier
Victor Ponta
Powierzchnia 238 391 km²
Ludność 19 599 506
Organizacje międzynarodowe ONZ
NATO
Unia Europejska

Rumunia (rum. România) − państwo w południowo-wschodniej Europie, nad Morzem Czarnym. Stolicą Rumunii jest Bukareszt. Państwo rumuńskie graniczy z Bułgarią, Mołdawią, Serbią, Węgrami i Ukrainą.

Historia Rumunii Edytuj

W początkach II w. n.e. ziemie obecnej Rumunii zamieszkiwane wówczas przez Daków zostały włączone w granice cesarstwa rzymskiego. Od V w. Dację zaczęli zasiedlać Słowianie, a następnie zromanizowani Wołosi. W X w. Siedmiogród wszedł w skład Królestwa Węgier i pozostał w tym kraju do 1918. Z kolei ziemie mołdawskie weszły w skład Rusi Kijowskiej, a po jej rozpadzie do Rusi Halickiej. W połowie XIV w. ukształtowały się księstwa mołdawskie i wołoskie, które były podporządkowane Węgrom. Państwa te były przez wieki przedmiotem rywalizacji Rzeczpospolitej, Węgier i Turcji. W 1600 roku Rumunię zjednoczył Michał Waleczny, jednak jego dzieło przerwała nagła śmierć. Ostatecznie ziemie rumuńskie stały się częścią Turcji. Dopiero pokój w Edirne w 1829 przyznał Mołdawii i Wołoszczyźnie autonomię. Oba księstwa zostały zjednoczone w 1861. Księciem zjednoczonych państw został Aleksander Jan Cuza. W 1878 kongres berliński uznał niepodległość Rumunii i przyznał jej północną Dobrudżę. W 1881 Karol I Rumuński koronował się na króla Rumunii. Królestwo Rumunii uczestniczyło w II wojnie bałkańskiej, w której to zyskało kosztem Bułgarii południową Dobrudżę. W czasie I wojny światowej wojska rumuńskie walczyły po stronie ententy. Po wojnie obszar państwa został powiększony o Siedmiogród, wschodni Banat, Besarabię i Bukowinę. Od 1921 państwo rumuńskie pozostawało w sojuszu z Polską i prowadziło politykę profrancuską. W 1938 Karol II Rumuński objął władzę dyktatorską, rozwiązał partie polityczne i zaczął prowadzić politykę proniemiecką. Abdykował w 1940, kiedy to Rumunia utraciła Siedmiogród, Besarabię i Dobrudzę Południową. Rządy przejął generał Ion Antonescu, który przyłączył Rumunię do państw Osi. W 1941 Rumuni wzięli udział w ataku na Związek Radziecki i tymczasowo opanowali Odessę. 23 sierpnia 1944 wybuchło powstanie w Bukareszcie, które obaliło dyktatorskie rządy Antonescu. Następnie Rumunia wypowiedziała wojnę Niemcom. Traktat paryski z 1947 przywrócił Rumunii Siedmiogród. W tym samym roku komuniści zmusili króla do abdykacji i proklamowali Rumuńską Republikę Ludową, która w 1965 przemianowana została na Socjalistyczną Republikę Rumunii. Od 1967 dyktatorskie rządy sprawował Nicolae Ceauşescu. W grudniu 1989 doszło o rewolucji w wyniku której Ceauşescu z żoną został zabity, a władzę objął Front Ocalenia Narodowego.

Nazwy Rumunii na przestrzeni dziejów Edytuj

Źródła Edytuj

Państwa Europy

Państwa niepodległe AlbaniaAndoraAustriaBelgiaBiałoruśBośnia i HercegowinaBułgariaChorwacjaCzarnogóraCzechyDaniaEstoniaFinlandiaFrancjaGrecjaHiszpaniaHolandiaIrlandiaIslandiaKazachstanKosowoLiechtensteinLitwaLuksemburgŁotwaMacedoniaMaltaMołdawiaMonakoNiemcyNorwegiaPolskaPortugaliaRosjaRumuniaSan MarinoSerbiaSłowacjaSłoweniaSzwajcariaSzwecjaTurcjaUkrainaWatykanWęgryWielka BrytaniaWłochy
Państwa nieuznawane KosowoNaddniestrze

Więcej z Fandomu

Losowa wiki