Fandom

HistorioPedia

Rosja

1261stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Państwo
Rosja

Coat of Arms of the Russian Federation.svg
Flag of Russia.svg
Russian Federation (orthographic projection) - Crimea disputed.svg
Terytorium Rosji
Stolica Moskwa
Język urzędowy rosyjski
Ustrój polityczny system semiprezydencki
Typ państwa republika federalna
Głowa państwa prezydent
Władimir Putin
Szef rządu premier
Dmitrij Miedwiediew
Powierzchnia 17 075 400 km²
Ludność 143 600 000
Organizacje międzynarodowe ONZ
WNP
G20

Rosja (Federacja Rosyjska) − największe państwo na świecie pod względem powierzchni. Rosja jest członkiem wielu międzynarodowych organizacji, m.in. Rady Bezpieczeństwa ONZ, Unii Celnej, Wspólnoty Niepodległych Państw, Euroazjatyckiej Wspólnoty Gospodarczej, Szanghajskiej Organizacji Współpracy i odgrywa znaczącą rolę w polityce światowej. Rosja graniczy z Polską, Łotwą, Litwą, Estonią, Białorusią, Ukrainą, Kazachstanem, Gruzją, Abchazją, Osetią Południową, Chinami, Azerbejdżanem i Mongolią. Stolicą Rosji jest Moskwa. Rosja ma dostęp do Morza Bałtyckiego, Oceanu Arktycznego, Oceanu Spokojnego i Morza Kaspijskiego.

Historia Edytuj

Na początku plemiona wschodniosłowiańskie żyły na terenie Wschodniej Europy niezjednoczone. Dopiero kiedy w XI wieku przypłynęli tu Waregowie, powstała Ruś Kijowska. Potem zaczęła jednak się rozpadać. W 1240 roku podporządkowała ją sobie Złota Orda, zależność tę zrzucił potem Iwan Groźny. Potem Rosja anektowała chanaty tatarskie, między innymi Kazański i Astrachański. Po panowaniu Piotra Wielkiego Rosja uzyskała dostęp do Bałtyku, a stolica została przeniesiona do Petersburga. Potem Rosja zaczęła silnie ekspandować we wszystkich kierunkach, na wschód dotarli aż do Alaski, w 1809 zajęła Finlandię, w 1815 Polskę, na południu aż do Chin i Iranu. W 1917 roku po klęskach na wojnie z Niemcami wybuchła rewolucja, a do władzy doszedł tzw. Rząd Tymczasowy. W listopadzie 1917 roku do władzy doszli bolszewicy, którzy zawarli pokój z Niemcami. W 1918 roku wybuchła krwawa wojna domowa, wygrana przez bolszewików. W 1922 roku powstał Związek Radziecki. W 1941 roku Związek Radziecki został najechany przez III Rzeszę, a po wygraniu wojny zyskał on wielką strefę wpływów, m.in. Polskę, Węgry, Bułgarię i Afganistan. W 1991 roku Związek Radziecki się rozpadł, a Rosja stała się samodzielnym państwem.

Pierwszym prezydentem niepodległej Rosji został Borys Jelcyn, sprawował on urząd do końca 1999 roku. Jego prezydentura została jednak zakłócona przez wiele kryzysów. W 1993 roku wybuchł kryzys konstytucyjny, zaś rok później wybuchła I wojna czeczeńska. Konflikt ten zakończył się w 1996 roku, jednak trzy lata później wybuchła kolejna wojna w Czeczenii. W 2000 roku prezydentem kraju został Władimir Putin. Zza jego prezydentury został ratyfikowany protokół o przystąpieniu państwa do Środkowoazjatyckiej Organizacji Współpracy oraz protokół z Kioto. Głośno było także o Gazociągu Północnym, którego budowę zagwarantowało porozumienie z Niemcami. Budowa jednak została zakłócona przez ochłodzenie na linii UE-Rosja, w związku z nałożeniem w 2005 roku embarga na polskie mięso. Wybory prezydenckie w 2008 roku wygrał Dmitrij Miedwiediew. W tym samym roku Kreml podjął decyzję, że wprowadzi wojska na terytorium Gruzji. Walki te miały miejsce w sierpniu 2008 roku. W 2012 roku prezydentem Rosji został ponownie Władimir Putin. W 2014 roku rozpoczął się konflikt ukraińsko-rosyjski, wywołany przez tzw. Euromajdan oraz podjęcie decyzji o przyłączeniu Krymu do terytorium Federacji Rosyjskiej.

Nazwy Rosji na przestrzeni dziejów Edytuj

Ustrój polityczny Edytuj

Rosja jest federacją. Prezydentem jest Władimir Putin, a premierem Dmitrij Miedwiediew. Od 2012 roku w Rosji, kadencja prezydenta trwa sześć lat, a wybiera się go poprzez głosowanie powszechne. Władzę ogólną sprawuje tam dwuizbowy parlament - Zgromadzenie Federalne. Składa się z Rady Federacji oraz z Dumy Państwowej.

Stosunki polsko-rosyjskie Edytuj

Nasze wielowiekowe sąsiedztwo wiązało się z nieustanną walką o swoje miejsce w Europie. Jednak dziś stosunki polsko-rosyjskie się polepszają. Przełomowym wydarzeniem była wizyta polskiego premiera III RP Donalda Tuska w 2008 roku w Rosji. Stosunki zaczęły się polepszać od roku 2007 gdy do władzy doszła Platforma Obywatelska, która wycofała weto na rozmowy Rosji dotyczące jej przyłączenia się do OECD, oraz ogłosiła, że wycofa weto w sprawie negocjacji dot. PCA-2, gdy Rosja wycofa embargo na import produktów mięsnych i roślinnych.

Państwa Europy

Państwa niepodległe AlbaniaAndoraAustriaBelgiaBiałoruśBośnia i HercegowinaBułgariaChorwacjaCzarnogóraCzechyDaniaEstoniaFinlandiaFrancjaGrecjaHiszpaniaHolandiaIrlandiaIslandiaKazachstanKosowoLiechtensteinLitwaLuksemburgŁotwaMacedoniaMaltaMołdawiaMonakoNiemcyNorwegiaPolskaPortugaliaRosjaRumuniaSan MarinoSerbiaSłowacjaSłoweniaSzwajcariaSzwecjaTurcjaUkrainaWatykanWęgryWielka BrytaniaWłochy
Państwa nieuznawane KosowoNaddniestrze

Więcej w Fandom

Losowa wiki