Fandom

HistorioPedia

Rea

1265stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Postać
Rea

Mycenae lion gate dsc06382.jpg
Lwia brama reprezentująca boginie
Bogowie greccy
Wyznawcy Starożytni greccy
Najważniejsze miejsca kultu Kreta
Religia Politeistyczna
Rodzina
Rodzice Uranos, Gaja
Rodzeństwo Tytani
Giganci
Erynie
Małżonek Kronos
Potomstwo Zeus, Hera, Hestia, Demeter, Posejdon, Hades (bóg)

Rea (także Reja, gr. Ῥεία Rheía, Ῥέα Rhéa, łac. Rhea) – według starożytnych Greków w mitologii greckiej tytanida, bogini płodności. Opiekunka dzieci. Córka Uranosa i Gai. Często była przedstawiana jako kobieta w rydwanie, które ciągnęły dwa lwy.

Biografia Edytuj

Rodzina Edytuj

Uchodziła za córkę Uranosa i Gai. Urodziła się w pierwszym pokoleniu tytanów. Z czasem wyszła za mąż za swojego brata Kronosa, który obalił swojego ojca z tronu i zapanował nad światem. Swojemu bratu urodziła pierwszych bogów Olimpijskich. Gdy Niebo (Uranos) przepowiedział Kronosowi, że jedno z jego dzieci obali go z tronu, tak jak ten jego, to władca zaczął połykać swoich potomków. Reja była bardzo z tego niezadowolona i postanowiła działać.

Władza Kronosa Edytuj

Ochrona dzieci Edytuj

Kronos bojąc się przepowiedni Uranosa, zaczął połykać swoje dzieci. Rea martwiąc się o ich los postanowiła działać. Gdy nadszedł na świat Zeus, Reja zawinęła w pieluszki kamień i dała go swojemu mężowi do skonsumowania. Następnie według źródeł ukryła go na Krecie w jaskini gdzie opiekowała się nim koza Amalteja. Inne zaś podają, że był pod opieką swojej babci - Gai.

Upadek Tytanów Edytuj

Gdy Zeus dorósł do odpowiedniego wieku postanowił obalić władze tytanów. Po dość trudnych momentach wojny wygrał i został królem bogów. Uwolnił swoich braci i siostry, a ojca i resztę tytanów strącił do Tartaru. Jedynie tytanidy i nieliczni tytani tego uniknęli. Z czasem postanowił uwolnić swojego ojca i przydzielił mu Elizjum.

Źródła Edytuj

Tytani

Tytani pierwszego pokolenia FojbeHyperionJapetKojosKriosKronosMnemosyneOkeanosReaTemidaTetydaTeja
Tytani drugiego pokolenia AsteriaAstrajosAtlasEosEpimeteuszHeliosLetoMenojtiosPallasPersesPrometeuszSelene

Więcej z Fandomu

Losowa wiki