FANDOM

Postać
Ra

Sun god Ra.svg
Przedstawienie boga Ra
Bogowie egipscy
Wyznawcy Starożytni Egipcjanie
Najważniejsze miejsca kultu Starożytny Egipt
Religia Politelistyczna
Opiekun Słońca
Rodzina
Rodzice Nie wiadomo
Małżonek Rait
Potomstwo Horus
Anubis
Maat
Izyda
Bastet
Sachmet
Thot
Szu
Tefnut

Re pisany również jako Ra – według wierzeń starożytnych Egipcjan, jeden z najpotężniejszych bogów w starożytnym Egipcie. Bóg słońca stwórca świata, przedstawiany z głową sokoła oraz dyskiem słonecznym. Według mitologi Egipskiej podobno sam się stworzył z rzeki Nun. Jego dziećmi są Horus, Anubis, Maat, Izyda, Bastet, Sachmet, Thot, Szu, Tefnut, a jego małżonką była bogini Rait.

Postać Edytuj

Wygląd Edytuj

Ra był przedstawiany jako człowiek z głową sokoła. Na głowie miał dysk słońca w barwach czerwieni, owiniętą kobrą. Wąż symbolizował boginię Wadżet oraz boskość. W rękach dzierżył atuty takie jak u pozostałych bogów, czyli laskę mocy oraz symbol płodności zwany anch. Dodatkowo był przedstawiany od góry do pasa nagi, albo w koszuli zielonej bądź niebieskiej doceniającą jego sferę niebiańską. Od pasa w dół miał zazwyczaj ubraną spódnice. Ra zazwyczaj był pokazywany w postawie siedzącej, rzadziej stojącej.

Wierzenia Edytuj

Według mitologi Egipskiej Ra jest bogiem tak naprawdę tylko w chwili, kiedy znajdzie się w zenicie. Gdy rano rodzi się z Nut nazywa się Cherpi i ma postać skarabeusza, toczącego kulkę gnoju. Jest to żywy obraz młodego boga słońca Ra, zajętego "wytaczaniem" Słońca na szczyt jego biegu. Z kolei pod wieczór Ra wyraźnie się starzeje i zmienia się w wspartego na lasce starca - Atuma.

Podobieństwa Edytuj

Był też mylony oraz przedstawiany z innymi bogami starożytnego Egiptu:

Źródła Edytuj

  • Collier, Mark and Manley, Bill. How to Read Egyptian Hieroglyphs: Revised Edition. Berkeley: University of California Press, 1998.
  • Salaman, Clement, Van Oyen, Dorine, Wharton, William D, and Mahé, Jean-Pierre. The Way of Hermes: New Translations of the Corpus Hermeticum and The Definitions of Hermes Trismegistus to Asclepius. Rochester: Inner Traditions, 1999.

Starożytni bogowie

Bogowie egipscy FaraonOzyrysIzydaHorusAnubisRaAmonHathorNechebetNeftydaSet
Bogowie greccy AfrodytaApolloAresArtemidaAtenaHefajstosHeraHermesPosejdonZeusHadesDemeterDionizosHestia
Bogowie rzymscy MerkuryWenusMarsJowiszSaturnUranosNeptunPluton

Więcej z Fandomu

Losowa wiki