Fandom

HistorioPedia

Prusy Książęce

1261stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Państwo historyczne
Prusy Książęce

Herb Prus.png
Flaga Prus.png
Prusy1.png
Terytorium Prus Książęcych
Rodzaj rządów Monarchia
Data powstania 1525
Data upadku 1618
Ostatnia głowa państwa książę Fryderyk I Hohenzollern
Prusy Książęce − państwo utworzone po likwidacji państwa krzyżackiego, na podstawie traktatu krakowskiego 1525, zawartego między Zygmuntem I Starym a jego siostrzeńcem Albrechtem Hohenzollernem.

Albrecht Hohenzollern był ostatnim z rezydujących w Prusach wielkich mistrzów krzyżackich. Po przejściu na luteranizm i złożeniu hołdu królowi Polski, stał się pierwszym świeckim księciem Prus. Stolicą państwa był Królewiec (niem. Köningsberg), a przyjęty przez księcia podział administracyjny obejmował trzy duże okręgi: królewiecki, natangijski i oberlandzki. Państwo powstało jako wasalne wobec Polski. Od 1618 w unii personalnej z Brandenburgią, za zgodą Zygmunta III Wazy. W związku z niejednoznaczną polityką jaką prowadził Jerzy Wilhelm Hohenzollern w 1635 namiestnictwo królewskie nad Prusami Książęcymi zostało przejęte przez Polskę w osobie Jerzego Ossolińskiego. Rozejm w Sztumskiej Wsi przywrócił jednak władzę Hohenzollernom.Za panowania Jana II Kazimierza, w 1657 uzyskały niezależność od Rzeczypospolitej, za cenę porzucenia przez Brandenburgię sojuszu ze Szwecją w czasie potopu (traktaty welawsko-bydgoskie).

W 1701 wraz z Brandenburgią utworzyły Królestwo Prus. Prowincja ta, po 1772 roku utworzyła wraz Warmią, ale bez Kwidzyna, prowincję Prusy Wschodnie.

Bibliografia  Edytuj

  • 1996 - Sebastian Haffner: Prusy bez legendy: Zarys dziejów. Warszawa: Oficyna Historii XIX i XX wieku, .
  • 1987 - Janusz Małłek, Dwie części Prus: studia z dziejów Prus Książęcych i Prus Królewskich w XVI i XVII wieku, Olsztyn.
  • 1976 - Janusz Małłek, Prusy Książęce a Prusy Królewskie w latach 1525-1548, Warszawa 

Źródła Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki