FANDOM

Pokój augsburski - rozejm zawarty w Augsburgu w 1555 r. przez cesarza Rzeszy Karola V a protestanckimi książętami. Oficjalnie zakończył konflikt pomiędzy wyznaniami w Niemczech.

Postanowienia Edytuj

Cuius regio, eius religio Edytuj

łac. czyje państwo, tego religia

Zasada ta tworzyła dwa wyznania legalne: katolicyzm oraz Luteranizm. Wszelkie inne wyznania był uznawane za heretyckie. Dodatkowo, wszyscy poddani księcia/króla mieli wyznawać to samo wyznanie.

Reservatum ecclesiaticum Edytuj

łac. kościelne zastrzeżenie

W przeciwieństwie do zasady Cuius regio, eius religio, która obowiązywała władców świeckich, poddani państwa teokratycznego nie musieli przyjmować wyznania prałata.

Declaratio Ferdinandei Edytuj

łac. Deklaracja Ferdynanda

Deklaracja zezwalała rycerzom i paru miastom na nieprzestrzeganie zasady jedności wyznaniowej, o ile protestantyzm był tam wyznawany od połowy lat 20 XVI w.

Problemy Edytuj

Peace-of-augsburg 1555

Obrady pokoju w Augsburgu

Pokój miał za zadanie zmniejszyć napięcie pomiędzy innowiercami w Cesarstwie, jednak z powodu niedopowiedzeń konflikt pomiędzy protestantami a katolikami nie zmniejszył się. Rozejm obowiązywał jedynie luteranów, nic nie wspominając o kalwinistach czy anabaptystach, pozostawiając ich pośród niebezpieczeństwa oskarżenia o herezję. Była to jedna z przyczyn wojny trzydziestoletniej.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki