FANDOM

Pitagorejczycy − grupa zwolenników Pitagorasa mająca podobne poglądy filozoficzno-etyczne. Osiągnęła także bardzo wiele w dziedzinie matematyki.

Po śmierci swojego założyciele pitagorejczycy spotkali się z prześladowaniami, kształcili się we wcześniej założonym Związku Pitagorejskim. Jego członków obowiązywały surowe zasady obyczajowe. Przystępować do związku mogły także kobiety. W V wieku Pitagorejczycy podzielili się na akusmatyków, którzy większą wagę przywiązywali do religii oraz matematyków, którzy większą wagę przywiązywali do badań naukowych.

Poglądy Edytuj

Pitagorejczycy wierzyli w nieśmiertelność duszy oraz w metempsychozę, czyli wędrówkę dusz przez serię kolejnych wcieleń. Było to nawiązanie do orfizmu, istniejącego już od VIII w. p.n.e., mitycznego nurtu mitologii greckiej rzekomo założonego przez śpiewaka Orfeusza. Sądzili, że oczyszczenie ze zła dokonuje się poprzez kolejne wcielenia.

Pitagorejczycy jako pierwsi wyrazili przekonanie, że liczby rządzą światem. Zauważyli, że różne zjawiska sprowadzają się do liczb, a zarazem można wyjaśnić za ich pomocą świat. Poszczególne liczby miały znaczenie symboliczne 1 oznaczało punkt 2 - linię, 3 - figurę geometryczną płaską, 4 - ciało geometryczne płaskie, a ponadto świętość i siłę, 5 - własność ciał fizycznych, 6 - życie, 7 - ducha, 8 - miłość, 9 - roztropność i sprawiedliwość, 10 - doskonałość wszechświata.

Odkrycia naukowe Edytuj

  • sformułowanie twierdzenia Pitagorasa o trójkątach równobocznych - a² + b² = c².
  • wprowadzenie terminów takich jak parabola, elipsa, hiperbola
  • wypracowanie klasyfikacji liczb na parzyste i nieparzyste, będące kwadratami i niebędące, wyróżnili też niewymierne
  • wymyślili tabliczkę mnożenia
  • doszli do stwierdzenia, że podstawą dźwięku jest ruch
  • określili, że Ziemia ma kształt kulisty i krąży wokół ognistego środka wraz z innymi ciałami

ŹródłaEdytuj

  • Słownik myśli filozoficznej, ParkEdukacja 2008, praca zbiorowa

Więcej z Fandomu

Losowa wiki