FANDOM

Piotr Włostowic herbu Łabędź — możnowładca śląski, do 1117 roku palatyn i wierny sługa Bolesława III Krzywoustego.

Piotr zasłużył się szczególnie Bolesławowi Krzywoustemu, kiedy podczas jego wyprawy na Pomorze do kraju wkradł się Woładar, książę przemyski w celu podbicia kraju. Plan się nie udał, ponieważ Włostowic udając sprzymierzeńca Wołodara tak na prawdę tylko upatrywał możliwości jego pozbycia się. Okazja nadarzyła się, kiedy podczas polowania oddalił się z Wołodarem od jego ludzi. Porwał księcia przemyskiego i osadził przed Krzywoustym. Jako zadośćuczynienie księstwo musiało wypłacić wielki okup, który w całości trafił do skarbca książęcego (Piotr zrzekł się należnej sobie części). Za swój czyn uzyskał posłuch i powszechne uznanie w bogatym wówczas państwie. Jednak jako pokutę musiał ufundować 70 lub więcej kościołów.

Ożenił się z Marią, która pochodziła z dynastii Rurykowiczów. Piotr Włostowic został powiernikiem i wykonawcą testamentu Krzywoustego. Wszystko się zmieniło w 1145 roku. Pod wpływem Agnieszki Władysław II Wygnaniec posądził go o zdradę. skazał go na oślepienie, ucięcie języka i wygnanie z kraju. Wyrok wykonano. - Podanie z uporem głosi, że Piotr naraził się księżnej niechcący, żartując na temat jej rzekomej niewierności. Wydarzenie było iskierką do kolejnej wojny domowej zakończonej wygnaniem Władysława w 1146 roku, potem Piotr został przywrócony do łask. Podobno cudowanie odzyskał wzrok i mowę. Zmarł w 1153 roku, pochowano go w opactwie św. Wincentego we Wrocławiu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki