FANDOM

Postać
Piotr I Wielki

Peter de Grote.jpg
Dane
Imię i nazwisko Piotr I Wielki
Data i miejsce urodzenia 30 maja/9 czerwca 1672
Data i miejsce śmierci 28 stycznia/8 lutego 1725
Dynastia Romanowowie
Tytuły Car Rosji (do 1721 roku), Cesarz Rosji (od 1721 roku)
Rodzice Aleksy I Romanow
Natalia Naryszkina
Urzędy piastowane
Urząd
Okres panowania Cesarz Rosji: od 1721 do 1725
Poprzednik Aleksy I Romanow
Następca Katarzyna I
Urząd

Piotr I Wielki (ur. 30 maja/9 czerwca 1672 w Moskwie, zm. 28 stycznia/8 lutego 1725 w Sankt Petersburgu) — car Rosji. Dzięki swoim dokonaniom (stworzenie z Rosji potęgi na terenie Europy) jest on nazywany "Wielkim".

BiografiaEdytuj

Jako młodzieniec nie podając swojego pochodzenia pracował w Szwecji, Holandii, Anglii oraz Austrii jako pracownik manufaktur oraz stoczni. Po objęciu władzy pod koniec XVII wieku zapoczątkował olbrzymie reformy na terenie Rosji. Pierwszą poważną reformą było podzielenie Rosji na gubernie i prowincje. Utworzył Senat Rządzący, który pomagał mu w wielu sprawach. Podporządkował sobie kościół prawosławny. Wybudował wiele manufaktur, a dzięki dostępowi do Morza Czarnego oraz Bałtyckiego - rozwinął handel morski. W Moskwie wybudował szkołę nawigacji, a w nowo utworzonej stolicy Petersburg: Akademię Morską oraz Akademię Nauk.

Car wprowadził także nowe zwyczaje kulturalne. Za jego czasów słynne było golenie bród bojarom - szlachcie rosyjskiej. Unowocześnił armię, dzięki czemu w latach 1700-1721 Rosja wygrała wojnę ze Szwecją. W momencie śmierci Piotra I, wojsko liczyło około 200 tysięcy osób, a Rosyjska flota była najnowocześniejsza na Bałtyku.

Poprzednik:
Aleksy I Romanow
Car Rosji
1721 - 1725
Następca:
Katarzyna I

Więcej z Fandomu

Losowa wiki