FANDOM

Piotr Dunin z Prawkowic − polski dowódca i rycerz, pochodził z rodu Łabędziów.

BiografiaEdytuj

Urodził się ok. 1415 roku jako syn Krystyna ze Skrzyńska, Prawkowic i Śmiłowa oraz bratankiem podkanclerzego koronnego Dominika ze Skrzyńska, zwanego Doninem. Od niego także zyskał pseudonim Donin lub Dunin. Po ojcu odziedziczył Prawkowice i Śmiłów, otrzymał także Morawiany. Zmarł w 1484.

Karierę wojskową zaczął w 1455 roku wyprawą na Łasin. Musiał szkolić się poza granicami Polski ewentualnie poza granicami kraju mógł walczyć w innych bitwach, ponieważ posiadł bardzo wysokie umiejętności taktyczne. W 1459 roku został marszałkiem krakowskim, dowodził wojskiem w wyprawie do Prus. Piotr Dunin był naczelnym dowódcą wojsk polskich w wojnie trzynastoletniej i sprawował się znakomicie przyczyniając do zwycięstwa Polaków. Zwyciężył w bitwie pod Świecinem (1462), zdobył Gniew (1463) oraz Chojnice (28 września 1466). Miał duży autorytet wśród swoich oddziałów. Twardą ręką trzymał dyscyplinę.

W 1472 roku uczestniczył w nieudanej wyprawie Kazimierza po tron węgierski, pięć lat później dowodził w wojnie popiej. W 1478 r. został kasztelanem sieradzkim i starostą malborskim, a w 1484 r. został wojewodą brzesko-kujawskim. Do końca życia był wiernym doradcą króla Kazimierza IV. Zmarł w 1484.

Źródła Edytuj

  • Kazimierz Jagiellończyk, tom 27 kolekcji Władcy Polski, Hachette

Więcej z Fandomu

Losowa wiki