FANDOM

Paweł VI (właśc. Giovanni Battista Montini, ur. 26 września 1897 w Concesio, zm. 6 sierpnia 1978 w Castel Gandolfo) − 262. papież i 4. Suweren Państwa Miasta Watykan, błogosławiony Kościoła katolickiego.

Biografia Edytuj

Przed wyborem na papieża Edytuj

Giovanni Battista Montini urodził się 26 września 1897 w Concesio, miasteczku koło Brescii, w północnych Włoszech. W 1916 zdał maturę. Przez następne cztery lata Montini studiował w Seminarium w Brescii. 29 maja 1920 przyjął tam święcenia kapłańskie.

Po święceniach Giovanni Battista studiował na papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim. W czasie dalszych studiów pracował jako duszpasterz w Rzymie (1920-1923). W 1923 podjął pracę w dyplomacji watykańskiej. Po powrocie do Watykanu był urzędnikiem Sekretariatu Stanu, jednocześnie w latach 1925-1933 sprawował funkcję narodowego asystenta kościelnego sekcji uniwersyteckiej włoskiej Akcji Katolickiej. 16 grudnia 1937 został mianowany substytutem w Sekretariacie Stanu − współpracował z kardynałem Eugienio Pacellim. 1 listopada 1954 został nominowany na arcybiskupa Mediolanu, a 15 grudnia 1958 papież Jan XXIII mianował go kardynałem. Arcybiskup Montini brał udział pracach przygotowujących sobór watykański II.

Pontyfikat Edytuj

Second Vatican Council by Lothar Wolleh 001

Paweł VI podczas obrad soboru watykańskiego II.

Paweł VI ekumenizm

Papież z patriarchą Konstantynopola Atenagorasem.

Kardynał Giovanni Battista Montini został wybrany na papieża 21 czerwca 1963, w trzecim głosowaniu. Przyjął on imię Paweł VI. 30 czerwca, jako ostatni papież w historii, został koronowany.

Głównym celem pontyfikatu było zakończenie soboru, rozpoczętego jeszcze za życia Jana XXIII. Dużą wagę przywiązywał do ekumenizmu. Podczas spotkań w 1964 i 1967 z prawosławnym patriarchą Konstantynopola Atenagorasem, cofnięte zostały ekskomuniki, nałożone w 1054 podczas tzw. schizmy wschodniej. Ważne jest też, że jako pierwszy papież od 150 lat, zaczął pielgrzymować po świecie (był m.in. w Ziemi Świętej, USA, Indiach, a w 1966 chciał również odwiedzić Polskę, na co zgody nie wyraziły władze komunistyczne).

Śmierć Edytuj

14 lipca 1978 papież udał się do letniej rezydencji w Castel Gandolfo. Był już wtedy dość chory, dlatego nie pewny był jego powrót do Watykanu. Stan zdrowia Pawła VI bardzo pogorszył się 6 sierpnia. Zmarł tego samego dnia o godzinie 21:40. Oficjalną przyczyną śmierci był rozległy zawał serca z obrzękiem płuc.

Beatyfikacja Edytuj

Proces beatyfikacyjny Pawła VI trwał w latach 1993-2014. Beatyfikacja odbyła się 19 października 2014.

Ciekawostki Edytuj

Paweł VI i Karol Wojtyła

Paweł VI i kardynał Wojtyła.

  • W okresie międzywojennym Giovanni Battista Montini przebywał w Polsce. W maju 1923 rozpoczął pracę w nuncjaturze apostolskiej w Warszawie jako sekretarz nuncjusza arcybiskupa Lorenzo Lauriego. W Polsce spędził niespełna pół roku, poznawał kraj (był m.in. na Jasnej Górze), uczył się języka, ale częste przeziębienia, spowodowane surowym klimatem i słabym zdrowiem młodego kapłana, sprawiły, że musiał wrócić do Włoch.
  • Papież Paweł VI był ostatnim papieżem, który został koronowany.
  • Paweł VI wyniósł do godności kardynalskiej swoich trzech kolejnych następców: Albino Lucianiego (1973), Karola Wojtyłę (1967) i Josepha Ratzingera (1977).

Źródła Edytuj