FANDOM

Postać
Ozyrys

Egypt.Osiris.statuette.01.jpg
Przestawienie Ozyrysa
Bogowie egipscy
Wyznawcy Starożytni Egipcjanie
Najważniejsze miejsca kultu Starożytny Egipt
Religia Politeistyczna
Opiekun Zmarłych
Rodzina
Rodzice Nut
Geb
Rodzeństwo Horus
Set
Izyda
Neftyda
Małżonek Izyda
Neftedyta

Ozyrys – według wierzeń starożytnych Egipcjan oraz mitologii Egipskiej, bóg śmierci i odrodzonego życia. Największy sędzia zmarłych oraz pan podziemnego świata. Jego rodzicami była bogini Nut oraz bóg Geb. Brat Seta, Izydy, Neftedyty. Poślubił swoją siostrę Izydę i miał z nią syna Horusa, a z Neftedytą Anubisa.

Historia Edytuj

Według wierzeń starożytnych Egipcjan na początku nauczał ludzi i to on ich nauczył uprawiać roli. Mitologia Egipska wspomina o morderstwie Ozyrysa i wrzuceniu jego ciała do wielkiej rzeki Nil, przez własnego brata Seta. Siostra boga zmarłych odnalazła zwłoki członka rodziny i poskładała jego członki, przy tym doprowadzając do spłodzenia Horusa. Według innej wersji Izyda znalazła ciało Ozyrysa w rzece Nil i poskładała wszystkie części jego zwłok w mumię, z wyjątkiem prącia, którego pochłonęła rzeka. Właśnie to tłumaczy żyzne wylewy i udane zbiory. Od tej pory Ozyrys żył w zaświatach. Został również wskrzeszony przez pozostałych bogów.

Wygląd Edytuj

Ozyrys był przedstawiany jako człowiek w koronie atef z insygniami królewskiej władzy, takimi jak berło heka - symbol władzy oraz biczem neheh - symbol wieczności. Był również owijany w bandaże jako mumia, a jego skóra była koloru zielonego.

Źródła Edytuj

Starożytni bogowie

Bogowie egipscy FaraonOzyrysIzydaHorusAnubisRaAmonHathorNechebetNeftydaSet
Bogowie greccy AfrodytaApolloAresArtemidaAtenaHefajstosHeraHermesPosejdonZeusHadesDemeterDionizosHestia
Bogowie rzymscy MerkuryWenusMarsJowiszSaturnUranosNeptunPluton

Więcej z Fandomu

Losowa wiki