FANDOM

Luis Monti Juventus 1931-38.jpg

Luis Monti - pierwszy Oriundi

Oriundi − piłkarz pochodzący z kraju Ameryki Południowej z rodowodem włoskim, który dzięki przyjętej po roku 1930 zasadzie, mógł reprezentować dwa narody w piłce nożnej, z czego jednym z nich musiał być ten włoski.

Zasada ta została przyjęta według takiego myślenia: tysiące włoskich przodków wyjechało do Ameryki Południowej w celach zarobkowych, to czemu Włosi nie mają na tym skorzystać. FIFA jeszcze wtedy nie zajmowała się takimi sprawami, więc zasada obowiązywała przez dłuższy czas. Oczywiście spowodowało to pojawienie się takich samych zasad w związku z innymi krajami oraz korzystania z takiej zasady bez pochodzenia z reprezentowanego kraju, jak np. u Ladislao Kubali, Węgra ze słowackim rodowodem, który reprezentował trzy kraje: Węgry, Czechosłowację i Hiszpanię (mimo żadnego związku krwi z tym krajem, ale zapewne na podstawie miejsca długoletniego zatrudnienia). W świetle dzisiejszych przepisów, takie coś jest niemożliwe.

Wracając do Włoch, w jej reprezentacji wystąpiło w sumie 45 oriundi. Pierwszym z nich był Luis Monti, argentyński wicemistrz świata z roku 1930, a zaledwie cztery lata później w barwach włoskich zdobył tytuł mistrza świata. Najwięcej występów dla reprezentacji Włoch spośród oriudni miał na koncie Raimundo Orsi, występując w 35 spotkaniach. Sławniejszymi oriundi byli:

ŹródłaEdytuj

  • Moja historia futbolu autorstwa Stefana Szczepłeka.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki