FANDOM

Niezależna Partia Drobnych Rolników
FKgP

FKgP.jpg
Lider Péter Hegedüs
Data założenia 1930
Adres siedziby Budapeszt
Deklarowana

ideologia polityczna

agraryzm, narodowy konserwatyzm
Deklarowane

poglądy gospodarcze

socjalizm

Niezależna Partia Drobnych Rolników (FKgP - Független Kisgazdapárt) – węgierska agrarystyczna partia polityczna powstała w 1908 roku, rządząca w latach 1945-7.

Geneza Edytuj

Partia powstała w 1908 r jako Stowarzyszenie Drobnych Rolników komitatu (województwa) Somogy dzięki staraniom István Nagyatádi Szabó. Po upadku Węgierskiej Republiki Rad w 1919 r, jako Niezależna Partia Drobnych Rolników, na wyborach w styczniu 1920 r zdobyła 51,4% głosów w wyborach do Parlamentu Węgier. Wśród znamienitych posłów tej partii znajdował się Endre Bajcsy-Zsilinszky. Partia z czasem stawała się coraz bardziej polonofilska i odegrała olbrzymią rolę w udzielaniu pomocy polskim uchodźcom, którzy we wrześniu 1939 r znaleźli na Węgrzech nie tylko schronienie, ale prawdziwych przyjaciół i przejściowy dom. Do czołowych przywódców partii należał późniejszy Prezes Węgierskiego Zgromadzenia Narodowego, proboszcz w Balatonboglár ks. kanonik dr.Béla Varga oraz minister - komisarz rządowy d/s uchodźczych, Dr.József Antall (senior). Partia od 1935 r była w kontaktach roboczych z polskim Stronnictwem Ludowym Stanisława Mikołajczyka, której emisariuszem był Zdzisław Antoniewicz. W 1945 roku po zakończeniu II wojny światowej wygrała wybory i powołała premiera Zoltana Tildyego. Utraciła władzę w 1947 roku, kiedy wybory wygrał Blok Lewicowy, złożony z partii komunistycznej i socjaldemokratycznej. Jej przywódcy zostali aresztowani po inwazji z 1956 roku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki