FANDOM

Państwo
Niemcy

Coat of arms of Germany.svg
Flag of Germany.svg
EU location GER.svg
Terytorium Niemiec
Stolica Berlin
Język urzędowy niemiecki
Ustrój polityczny system kanclerski
Typ państwa federacja
Głowa państwa prezydent
Joachim Gauck
Szef rządu kanclerz
Angela Merkel
Organizacje międzynarodowe Unia Europejska
ONZ
NATO

Niemcy (niem. Deutschland) − państwo federacyjne położone w środkowej i zachodniej Europie, składające się z 16 krajów związkowych. Stolicą Niemiec jest Berlin. Historia Niemiec sięga czasów starożytności (Germanie), jednak państwowość niemiecka ukształtowała się dopiero w IX i X wieku.

Historia Niemiec Edytuj

Pierwotnie obecne terytorium Niemiec zasiedlali Celtowie, którzy zostali do I w. p.n.e. wyparci przez German. W końcu I w. p.n.e. ziemie nad środkowym i górnym Renem weszły w skład cesarstwa rzymskiego. Plemiona germańskie zostały podporządkowane i stopniowo chrystianizowane od VI wieku. Na mocy traktatu w Verdun powstało państwo wschodniofrankijskie, które było zalążkiem państwowości niemieckiej.

W 962 król niemiecki Otton I koronował się na cesarza, co dało początek I Rzeszy Niemieckiej. Przełom X i XI wieku jest szczytem potęgi cesarstwa, które rościło sobie prawo do pierwszeństwa w chrześcijaństwie łacińskim. Znaczenie to podupadło w wyniku sporu o inwestyturę. Kolejne stulecia są okresem ekspansji Niemców na wschód. W XIV w. o pierwszeństwo i wpływy w Rzeszy rywalizowały przede wszystkim rody: Habsburgów, Luksemburgów i Wittelsbachów. W 1438 godność cesarska na trwałe przeszła w ręce Habsburgów. Zapoczątkowana przez Marcina Lutra reformacja przyczyniła się do wybuchu wojen religijnych w Niemczech. Rozbiła ona Niemcy na katolickie południe i protestancką północ, a stan ten sankcjonował pokój w Augsburgu w 1555. Po wojnie trzydziestoletniej poszczególne księstwa przekształciły się w niezależne państewka, a władza cesarska znacznie osłabła. XVIII w. był okresem rywalizacji dwóch najsilniejszych państw niemieckich: Austrii i Prus.

W 1806 Habsburgowie zrezygnowali z godności cesarzy rzymskich. Utworzono Związek Reński, przekształcony po kongresie wiedeńskim w Związek Niemiecki. Wzrost dążenia do zjednoczenia Niemiec nastąpił po Wiośnie Ludów. Po wojnie austriacko-pruskiej Prusy uzyskały hegemonię wśród państw niemieckich, a po wojnie francusko-pruskiej proklamowano zjednoczenie Niemiec i powstanie II Rzeszy Niemieckiej. Pod koniec XIX w. Niemcy stały się najpotężniejszym mocarstwem militarnym i gospodarczym Europy. Polityka ekspansji doprowadziła do utworzenia trójprzymierza z Austro-Węgrami i Włochami. Jednak Niemcy przegrały I wojnę światową. W wyniku rewolucji listopadowej proklamowano republikę. Nowe państwo nosiło nazwę Republika Weimarska i istniało do objęcia pełni władzy przez Adolfa Hitlera w latach trzydziestych.

W 1938 Niemcy podporządkowały sobie Austrię i Czechosłowację. 1 września 1939 zaatakowały Polskę, co dało początek II wojnie światowej. Pasmo sukcesów niemieckich trwało do jesieni 1942. III Rzesza skapitulowała przed aliantami 8 maja 1945. Pogarszające się stosunki aliantów zachodnich z Związkiem Radzieckim doprowadziły do powstania dwóch państw niemieckich: Republiki Federalnej Niemiec i Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Dopiero Jesień Ludów umożliwiła zjednoczenie obu państw w jeden organizm.

Nazwy Niemiec na przestrzeni dziejów Edytuj

Źródła Edytuj

Państwa Europy

Państwa niepodległe AlbaniaAndoraAustriaBelgiaBiałoruśBośnia i HercegowinaBułgariaChorwacjaCzarnogóraCzechyDaniaEstoniaFinlandiaFrancjaGrecjaHiszpaniaHolandiaIrlandiaIslandiaKazachstanKosowoLiechtensteinLitwaLuksemburgŁotwaMacedoniaMaltaMołdawiaMonakoNiemcyNorwegiaPolskaPortugaliaRosjaRumuniaSan MarinoSerbiaSłowacjaSłoweniaSzwajcariaSzwecjaTurcjaUkrainaWatykanWęgryWielka BrytaniaWłochy
Państwa nieuznawane KosowoNaddniestrze

Więcej z Fandomu

Losowa wiki