FANDOM

Postać
Mihrimah Sultan

Mihrimah Sultan (Cameria)
Dane
Data i miejsce urodzenia 1522, Konstantynopol
Data i miejsce śmierci 1578, Konstantynopol
Dynastia Osmanowie
Tytuły Valide Sułtan
Rodzina Sulejman Wspaniały i Roksolana
Małżonek Rüstem Pasza
Urzędy piastowane
Urząd
Urząd Valide Sułtan
Okres panowania 1566–1574
Poprzednik Ayşe Hafsa Valide Sultan
Następca Haseki Valide Nurbanu Sultan
Urząd

Mihrimah Sułtan (ur. 1522, zm. 1578) – osmańska sułtanka (księżniczka), córka sułtana Sulejmana Wspaniałego i Sułtanki Hurrem. Siostra sułtana Selima II Pijaka

Biografia Edytuj

Mihrimah

Inny portret Mihrimah

Mihirmah Sułtan urodziła się 21 marca 1522 roku jako drugie dziecko sułtana Sulejmana i Roksolany. Urodziła się w wiosenną równonoc, skąd jej imię w języku osmańskim oznacza: Słonce i Księżyc.

26 listopada 1539 została wydana za mąż za gubernatora Dıyarbakır – Rüstema Paszę, który został później mianowany wielkim wezyrem. Doczekali się trójki dzieci – Ayse Humasah Sultan, Sultanzade Mehmeda Beya, oraz Sultanzade Murada Beya.

Mihrimah była wielką miłością nadwornego architekta – Sinana Efendi. Była to jednak miłość platoniczna, gdyż sułtanka została prędko wydana za Rüstema Paszę. Nieszczęśliwy kochanek wybudował na jej cześć meczet przy bramie Edirne dziś znany jako meczet sułtanki Mihrimah.

Po śmierci rodziców, pełniła funkcję Valide Sultan dla swojego młodszego brata – sułtana Selima II Pijaka. Jej następczynią została Nurbanu Sultan.

Mihrimah zmarła 25 stycznia 1578 w Konstantynopolu i została pochowana w meczecie Sulejmana.

Mihrimah w kulturzeEdytuj

Pelin Karhan as Mihrimah Sultan

Pelin Karahan jako Mihrimah Sultan

Postać Mihrimah pojawiła się w tureckim serialu „Wspaniałe Stulecie”. Młoda sułtanka wykazuje cechy odziedziczone po matce – spryt, oraz chęć zdobycia władzy. Jej pierwszą miłością był szambelan – Bali Bej, była to jednak miłość platoniczna. Następnie zakochała się w Yahyi Efendi. Ich związek został jednak rozbity przez jej matkę oraz Mahidevran Sultan. Młodzi nie mogli się spotykać, przez rozbieżność stron. Ostatecznie wyszła za Rüstema Paszę, choć nie darzyła go miłością.

Ciekawostki Edytuj

  • Sulejman Wspaniały, aby spełnić natychmiastowe potrzeby córki, pożyczył od króla Polski – Zygmunta II Augusta – 50 000 złotych suwerenów.
  • Podobno Mihirmah nienawidziła Raziye – córki Mâhidevrân – gdyż zazdrościła tamtej urody.
  • Mihrimah żyła najdłużej ze swojego rodzeństwa.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki