FANDOM

Żołnierz
Mieczysław Dziemieszkiewicz

Dziemieszkiewicz
Stopień starszy sierżant
Imię i nazwisko Mieczysław Dziemieszkiewicz
Data i miejsce urodzenia 25 stycznia 1925
Zagroby
Data i miejsce śmierci 13/14 kwietnia 1951
Szyszki
Siły zbrojne Narodowe Siły Zbrojne
Pseudonimy Rój
Wojny i bitwy Żołnierze wyklęci

Mieczysław Dziemieszkiewicz (ps. Rój, ur. 25 stycznia 1925 w Zagrobach, zm. 13/14 kwietnia 1951 w Szyszkach) − żołnierz Narodowych Sił Zbrojnych i Narodowego Zjednoczenia Wojskowego, działacz polskiego podziemia antykomunistycznego na północnym Mazowszu.

Biografia Edytuj

Był synem Adama i Stefanii ze Świerdzewskich. W 1939 ukończył szkołę powszechną w Różanie. W czasie okupacji uczęszczał na kursy tajnego nauczania w Makowie Mazowieckim, pracując jednocześnie w niemieckim przedsiębiorstwie przewozowym.

Wiosną 1945 został wcielony do 1. zapasowego pułku piechoty Ludowego Wojska Polskiego w Warszawie, skąd na wiadomość o śmierci brata, zamordowanego w czasie napadu rabunkowego przez żołnierzy sowieckich w listopadzie 1945, zdezerterował z wojska i zbiegł na teren powiatu ciechanowskiego. Wkrótce wstąpił do oddziału NSZ-NZW podporucznika Mariana Kraśniewskiego Burzy, przybierając pseudonim Rój. Początkowo był łącznikiem między Komendą Okręgu a Komendą Powiatu. W 1948 został awansowany do stopnia starszego sierżanta. Na polecenie dowódcy kompanii Mariana Koźniewskiego Waltera, wobec masowych aresztowań dokonywanych przez Urząd Bezpieczeństwa w Ciechanowie, stworzył patrol Pogotowia Akcji Specjalnej NZW, którego został dowódcą. Jako dowódca patrolu PAS dowodził wieloma akcjami przeciw komunistom, siłom bezpieczeństwa oraz ich agenturze.

Do śmierci Mieczysława Dziemieszkiewicza przyczyniła się kobieta, którą kochał. UB przetrzymujące jej rodziców, szantażem zmusiło ją do wydania Roja. Żołnierz zginął w trakcie próby przedarcia się z podwładnym Bronisławem Gniazdowskim, ps. Mazur, przez obławę 270 żołnierzy z I Brygady KBW i nieustalonej liczby funkcjonariuszy UBP i Milicji Obywatelskiej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki