FANDOM

Postać
Matthias Sindelar

Sindelar-aut.jpg
Dane
Imię i nazwisko Matthias Sindelar
Data i miejsce urodzenia 10 lutego 1903
Kozlov, Austro-Węgry
Data i miejsce śmierci 23 stycznia 1939
Wiedeń, III Rzesza
Narodowość Austriak
Rola Pomocnik, Napastnik
Kluby ASV Hertha Wiedeń (1918-1924)
Austria Wiedeń (1924-1939)
Reprezentacja Austria (1926-1937)
Trofea 3x Puchar Austrii
Matthias Sindelar (1903-1939) − jeden z najlepszych austriackich piłkarzy wszech czasów, a także oficjalnie wybrany takowym z okresu XX wieku. Był on piłkarzem żydowskiego pochodzenia.

Biografia Edytuj

Matthias urodził się w 1903 roku w Kozlovie na terenie Austro-Węgier i w wieku 15 latu dołączył do juniorskiego składu ASV Herthy Wiedeń. Grał tam przez 6 lat, po czym przeszedł do Austrii Wiedeń. Grał tam przez 15 lat, tworząc swoją legendę. W 1934 roku wystąpił na mistrzostwach świata w 1934 roku. Karierę piłkarską zakończył w 1937 roku, by uchronić się przed reprezentowaniem nazistów w piłce nożnej w trakcie anschlussu Austrii. Do reprezentacji III Rzeszy zachęcał go sam Sepp Herberger, selekcjoner reprezentacji Niemiec, ale Matthias odmówił, argumentując to kontuzją kolana, gdyż zawsze grał z opaską na nim. 20 marca 1938 roku, prezydent Austriackiego Związku Piłkarskiego wydał rozporządzenie narzucone w związku z anschlussem Austrii. Według niego Matthias nie miał prawa uprawiać sportu z racji, iż był żydem. Po oficjalnym odejściu z piłki nożnej Matthias zaczął prowadzić kawiarnię. 23 stycznia 1939 roku znaleziono w ich domu martwych Matthiasa Sindelara i Camillę Castagnolę (jego dziewczynę). Do wiadomości ogólnej podano, iż zmarli na wskutek zaczadzenia, ale austriacka opozycja przeciw nazizmowi rozpowszechniała inną wersję zdarzeń, a mianowicie taką, że Matthias i Camilla popełnili samobójstwo w proteście przeciw anschlussowi lub został zamordowany przez samych nazistów.

Źródła Edytuj

  • Moja historia futbolu autorstwa Stefana Szczepłeka, wydawnictwa Rzeczpospolita.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki