FANDOM

Postać
Maria Sachsen-Altenburg

Maria Alejandrina Reina de Hannover
Dane
Imię i nazwisko Aleksandryna Maria Wilhelmina Katarzyna Charlotta Teresa Henrietta Luiza Paulina Elżbieta Fryderyka Georgina Sachsen-Altenburg
Data i miejsce urodzenia 14 kwietnia 1818, Hildburghausen
Data i miejsce śmierci 9 stycznia 1907, Gmunden,
Dynastia Sachsen-Hildburghausen, Sachsen-Altenburg, hanowerska
Tytuły księżniczka sasko-altenburska, księżna Cumberland i Teviotdale, królowa Hanoweru
Rodzina Amelia Wirtemberska, Józef Sachsen-Altenburg
Potomstwo Ernest August, Fryderyka, Maria
Urzędy piastowane
Urząd
Urząd Królowa Hanoweru
Okres panowania 1851-1907
Poprzednik Fryderyka Mecklenburg-Strelitz
Urząd
Aleksandryna Maria Wilhelmina Katarzyna Charlotta Teresa Henrietta Luiza Paulina Elżbieta Fryderyka Georgina Sachsen-Altenburg (ur. 14 kwietnia 1818 w Hildburghausen, zm. 9 stycznia 1907 w Gmunden) – księżniczka sasko-hildburghauseńska i sasko-altenburska, księżna Cumberland i Teviotdale, ostatnia królowa Hanoweru.

ŻyciorysEdytuj

Księżniczka Maria przyszła na świat 4 kwietnia 1818 w Hildburghausen w Turyngii. Jej rodzicami byli Amelia Wirtemberska i Józef Sachsen-Altenburg. Miała dwanaście imion. Urodziła się jako pierwsza z sześciu córek pary książęcej, jej młodszymi siostrami były Paulina, Teresa, Elżbieta, Aleksandra i zmarła w dzieciństwie Luiza. W 1826 rodzina przeniosła się do Altenburga. Z racji tego, iż księniczki nie miały brata, tron przeszedł do ich wujka Jerzego.

14 lipca 1839 w Zamku Montbrillant Maria przyjęła oświadczyny hanowerskiego księcia Jerzego. Ślub pary odbył się 18 lutego 1843 w Hanowerze. Zamieszkali w pałacu Fürstenhof w dzielnicy Calenberger Neustadt. Następnie parze urodziła się trójka dzieci:

  • Ernest August (1845-1923)
  • Fryderyka (1848-1926)
  • Maria (1849-1904)

18 listopada 1851 została królową. Osiem lat później położyła kamień węgielny pod dom diakonis i szpital w Hanowerze. Panowanie pary trwało do 1866 do momentu aneksji królestwa Hanoweru przez Prusy. Jej mąż nie abdykował, wyjechali do Gmunden. W 1872 została chrzestną jednej z wnuczek królowej Wiktorii - Marii Luizy Schleswig-Holstein. Owdowiała 12 czerwca 1878. Zmarła 9 stycznia 1907 w Gmunden w wieku 88 lat.

Poprzednik:
Fryderyka Mecklenburg-Strelitz
Królowa Hanoweru
1851-1907
Następca:
-

Więcej z Fandomu

Losowa wiki