FANDOM

Polityk
Maksymilian Robespierre

Robespierre
Data i miejsce urodzenia 6 maja 1758, Arras
Data i miejsce śmierci 28 lipca 1794, Paryż
Zawód Adwokat, polityk
Przynależność polityczna Jakobini
Narodowość francuska
Maksymilian Robespierre (ur. 6 maja 1758 roku w Arras, zm. 28 lipca 1794 roku w Paryżu) – francuski adwokat i polityk, jeden z organizatorów rewolucji francuskiej oraz przywódca lewicowego klubu jakobinów. Jest nazywany Nieprzekupnym z powodu swej nieskazitelnej uczciwości.

Biografia Edytuj

Młodość Edytuj

Jego ojciec pochodził ze starej prawniczej rodziny a matka była córką prostego piwowara. Maksymilian urodził się cztery miesiące po ślubie rodziców jako pierwsze z pięciorga dzieci. W wieku sześciu lat stracił matkę, która nie przeżyła piątego porodu. Zrozpaczony ojciec wyjechał z Francji pozostawiając dzieci pod opieką rodziny swojej żony.

Maskymilian był wychowywany przez swojego dziadka piwowara. Zdobył staranne wykształcenie podstawowe. Był wielkim miłośnikiem twórczości Jeana Jacques'a Rousseau. Uzyskał stypendium za naukę w szkole średniej im. Ludwika Wielkiego w Paryżu. Ukończył studia prawnicze. Następnie wrócił do rodzinnego Arras, gdzie szybko został adwokatem kierującym się zasadami prawdy i sprawiedliwości.

Członek Stanów Generalnych Edytuj

Zaraz potem Robespierre został wybrany deputowanym Stanu Trzeciego. Od początku należał do lewicy Stanów Generalnych. Najwiekszą sławę przyniosły mu przemówienia przeciwko karze śmierci. Dzięki temu stawał się idolem rewolucyjnego ludu paryskiego.

Kiedy powstał klub jakobinów, Maksymilian stał się w nim jedną z kluczowych postaci. Szczególnie popularny był wśród najbiedniejszych, co może być spowodowane tym, że polityk żył bardzo skromnie, wynajmując jeden pokój od swojego kolegi z klubu.

Rewolucja Edytuj

Po wybuchu rewolucji Robespierre pozostał aktywnym działaczem klubu jakobinów. Po obaleniu monarchii i ścięciu rodziny królewskiej został członkiem Konwentu Narodowego. Przyczynił się do pokonania przez jakobinów umiarkowanych żyrondystów w czerwcu 1793 roku. W następnym miesiącu wszedł do Komitetu Ocalenia Publicznego i szybko stał się jego faktycznym liderem.

Przywódca Republiki Edytuj

Za swoich rządów w Komitecie wprowadził wiele radykalnych reform w Republice Francuskiej. Wprowadził on min. kalendarz rewolucyjny, co miało być ciosem dla Kościoła Katolickiego we Francji. Wyciągnął on również republikę z kryzysu.

Nieprzekupny zwalczał wszystkie frakcje opozycyjne poprzez terror. Rozkazywał scinać wszystkich ich przywódców po ustawionym procesie Trybunału Rewolucyjnego. Był jednym z ludzi, którzy opracowywali nową konstytucję, która jednak nie weszła w życie.

Reformy Robespierra gruntownie przyczyniły się do wzmocnienia rewolucyjnej Francji na arenie międzynarodowej.

Śmierć Edytuj

W 1794 roku Robespierre został obalony przez Konwent w wyniku przewrotu 9 themidora, czyli 27 lipca. Dzień później został zgilotynowany.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki