FANDOM

Polskie regiony.jpg

Polskie krainy historyczne

Małopolska − jedna z krain historycznych Polski.

We wczesnym średniowieczu Małopolskę zamieszkiwali Chorwaci, dlatego zwano ją Białą Chorwacją. W IX wieku Małopolskę zamieszkiwali Wiślanie. Byli oni częścią Państwa wielkomorawskiego, a później Czech. Około 990 roku Małopolska i Śląsk zostały podbite przez Mieszka I. Małopolska została podzielona na prowincję krakowską i sandomierską. Około 1040 roku Kazimierz I Odnowiciel ustanowił Kraków stolicą państwa. W czasie rozbicia dzielnicowego, które rozpoczęło się w 1138 roku ziemia krakowska trafiła do dzielnicy senioralnej, a sandomierska pod władanie Henryka Sandomierskiego. Po bezpotomnej śmierci Henryka jego dzielnica trafiła do dzielnicy senioralnej. Małopolska znalazła się w odnowionym państwie Władysława Łokietka, w Polsce została aż do rozbiorów Polski. Małopolska trafiła do zaboru austriackiego, czyli do Galicji. W 1772 roku odpadła od Polski południowa część Małopolski, w 1795 roku reszta. W granicę Polski Małopolska powróciła w 1918 roku. W 1945 roku po II wojnie światowej Małopolska Wschodnia zostaje przyłączona do Ukraińskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej wchodzącej w skład ZSRR. Małopolska zajmuje teren aktualnego województwa małopolskiego, świętokrzyskiego, południowej części mazowieckiego, zachodnich części lubelskiego i podkarpackiego, wschodniej śląskiego oraz nieznaczną część łódzkiego.

Ważniejsze aktualne miasta Małopolski to Kraków, Lublin, Częstochowa, Radom, Kielce oraz Zakopane.

Krainy historyczne Polski

Krainy historyczne WielkopolskaMałopolskaPomorze GdańskiePomorze ZachodnieMazowszeKujawyDolny ŚląskGórny ŚląskWarmiaMazurySuwalszczyznaPodlasieZiemia ChełmińskaZiemia DobrzyńskaZiemia ŁęczyckaZiemia SieradzkaZiemia WieluńskaZiemia Lubuska
Dawne krainy historyczne WołyńPodoleGalicjaWileńszczyznaPolesieKurlandiaSemigalia

Więcej z Fandomu

Losowa wiki