FANDOM

Postać
Małgorzata Walezjuszka

Margot
Dane
Imię i nazwisko Małgorzata De Valois
Data i miejsce urodzenia 14 maja 1553

Saint-Germain-en-Laye

Data i miejsce śmierci 27 marca 1615

Paryż

Dynastia Walezjusze
Rodzina Henryk II Walezjusz

Katarzyna Medycejska

Małżonek Henryk IV Burbon
Urzędy piastowane
Urząd
Urząd Królowa Nawarry
Okres panowania 1572 - 1599
Poprzednik Małgorzata z Nawarry
Następca Maria Medycejska
Urząd
Urząd Królowa Francji i Nawarry
Okres panowania 1589 - 1599
Poprzednik Ludwika Lotaryńska
Następca Maria Medycejska
Urząd

Małgorzata Walezjuszka, Małgorzata de Valois, Małgorzata francuska (ur. 14 maja 1553, zm. 27 marca 1615) - królowa Francji i Nawarry.

MłodośćEdytuj

Małgorzata urodziła się w Château Saint-Germain-en-Laye . Jej rodzicami byli Henryk II i Katarzyna Medycejska. Jej trzej bracia - Franciszek II, Karol IX i Henryk III, byli królami Francji, natomiast jej siostra Elżbieta została trzecią żoną Filipa II - króla Hiszpanii. Bracia nazywali ją zdrobniale - Margot. Małgorzata mimo zakochania w księciu de Guise - Henryku wzięła ślub z Henrykiem Burbonem przyszłym królem Francji i Nawarry. Innymi kandydatami na jej męża byli Dom Sebastian z Portugalii, oraz Don Carlos, syn Filipa II. Małżeństwo to miało na celu pogodzenie hugenotów z katolikami oraz zaciśnięcie więzów rodzinnych. Pomimo sprzeciwu Joanny d'Albret, matki Henryka, szlachta nawarska poparła ten pomysł, dzięki czemu zostało ono zaaranżowane. Joanna zmarła zanim doszło do ślubu.

Dalsze życieEdytuj

Ślub odbył się 18 sierpnia 1572. Henryk z racji swoich wierzeń przez większość ślubu pozostawał poza kościołem. Młodzi małżonkowie nie patrzyli na siebie, co można było odczytać jako iż nie było to małżeństwo z miłości. Matka Małgorzaty - Katarzyna Medycejska w noc z 23 na 24 sierpnia 1572, 6 dni po ślubie zorganizowała rzeź hugenotów , znaną jako Noc św. Bartłomieja . Po ślubie i rzeźi Henryk uciekł do Nawarry, natomiast Małgorzata pozostała w Paryżu pod kontrolą swojego brata Henryka III który nie pozwalał jej jechać do męża, lecz ostatecznie na to zezwolono.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki