FANDOM

Postać
Sultan

Mahidevran Sultan portret
Dane
Imię i nazwisko Haseki Mahidevran Sultan
Data i miejsce urodzenia 1500, Albania
Data i miejsce śmierci 03 lutego 1580, Bursa (Turcja)
Dynastia Dynastia Osmanów
Tytuły Haseki sultan
Rodzina Idar of Kabardia (ojciec)
Nazan Hatun (matka)
Małżonek Sulejman Wspaniały
Potomstwo Şehzade Mustafa
Raziye Sultan
Poprzednik Gülfem Hatun
Następca Hürrem Sultan
Urząd Matka księcia
Urząd

Mâhidevrân (ur. 1500, zm. 1580) – żona osmańskiego sułtana Sulejmana Wspaniałego

Biografia Edytuj

Mâhidevrân urodziła się w 1500 roku, prawdopodobnie w Albanii. W wieku 12 lat została wydana za księcia Sulejmana (później sułtana). Następnie urodziła mu syna Mustafę w 1515 roku, zmarłego wcześnie Ahmeda i córkę Raziye w 1525 roku. W 1520 roku jej mąż związał się z inną kobietą – Roksolaną, która wydając na świat Mehmeda w 1521 roku, a następnie Abdullaha, Selima, Bajazyda, Cihangira i Orhana zdobyła większe wpływy nad sułtanem. W 1534 roku Mahidevran została odesłana z pałacu przez sułtana wraz z synem. W 1553 roku w walki Roksolany o wpływy zginął syn Mahidevran – Mustafa. Jego śmierć oznaczała dla Mâhidevrân całkowitą utratę władzy i wygnanie.

Mahidevran w kulturzeEdytuj

Nur Fettahoglu as Mahidevran

Postać Mahidevran pojawia się w tureckim serialu „Wspaniałe stulecie”.

Mahidevran przedstawiona jest tam jako druga żona sułtana, matka księcia Mustafy. Już w pierwszym odcinku Sulejman traci nią zainteresowanie na rzecz wziętej w jasyr Rusinki, Hürrem. Załamana sułtanka stara się odzyskać względy męża, lecz na próżno. Na każdym kroku poniża ją nowa faworyta władcy. W końcu traci nadzieję na odzwyskanie względów męża, przy czym skupia się przede wszystkim na wychowaniu syna. Jej sojusznikiem jest Ibrahim Pasza. Wspólnie działają w celu odsunięcia Hürrem od władzy i posadzenia na tronie księcia Mustafy. Ich starania są jednak udaremnione. Najpierw sułtan wydaje wyrok śmierci na Ibrahima, potem na Mustafę. Mahidevran traci wszystko, zostaje wygnana do Bursy i tam spędza resztę życia. Towarzyszy jej wierna służąca Fidan Hatun.

W jej rolę wciela się Nur Fettahoğlu.

Ciekawostki Edytuj

  • Imię Mâhidevrân oznacza w języku tureckim: ta, która jest zawsze piękna.
  • Sulejman nadał jej imię Gülbahar, co oznacza różę wiosny.