FANDOM

Mâhidevrân (ur. 1500, zm. 1580) – żona osmańskiego sułtana Sulejmana Wspaniałego

Biografia Edytuj

Mâhidevrân urodziła się w 1500 roku, prawdopodobnie w Albanii. W wieku 12 lat została wydana za księcia Sulejmana (później sułtana). Następnie urodziła mu syna Mustafę w 1515 roku, zmarłego wcześnie Ahmeda i córkę Raziye w 1525 roku. W 1520 roku jej mąż związał się z inną kobietą – Roksolaną, która wydając na świat Mehmeda w 1521 roku, a następnie Abdullaha, Selima, Bajazyda, Cihangira i Orhana zdobyła większe wpływy nad sułtanem. W 1534 roku Mahidevran została odesłana z pałacu przez sułtana wraz z synem. W 1553 roku w walki Roksolany o wpływy zginął syn Mahidevran – Mustafa. Jego śmierć oznaczała dla Mâhidevrân całkowitą utratę władzy i wygnanie.

Mahidevran w kulturzeEdytuj

Nur Fettahoglu as Mahidevran

Postać Mahidevran pojawia się w tureckim serialu „Wspaniałe stulecie”.

Mahidevran przedstawiona jest tam jako druga żona sułtana, matka księcia Mustafy. Już w pierwszym odcinku Sulejman traci nią zainteresowanie na rzecz wziętej w jasyr Rusinki, Hürrem. Załamana sułtanka stara się odzyskać względy męża, lecz na próżno. Na każdym kroku poniża ją nowa faworyta władcy. W końcu traci nadzieję na odzwyskanie względów męża, przy czym skupia się przede wszystkim na wychowaniu syna. Jej sojusznikiem jest Ibrahim Pasza. Wspólnie działają w celu odsunięcia Hürrem od władzy i posadzenia na tronie księcia Mustafy. Ich starania są jednak udaremnione. Najpierw sułtan wydaje wyrok śmierci na Ibrahima, potem na Mustafę. Mahidevran traci wszystko, zostaje wygnana do Bursy i tam spędza resztę życia. Towarzyszy jej wierna służąca Fidan Hatun.

W jej rolę wciela się Nur Fettahoğlu.

Ciekawostki Edytuj

  • Imię Mâhidevrân oznacza w języku tureckim: ta, która jest zawsze piękna.
  • Sulejman nadał jej imię Gülbahar, co oznacza różę wiosny.