FANDOM

Postać
Ludmiła Czeska

Votivni obraz Ocko - Ludmila
Dane
Data i miejsce urodzenia ok. 860
Data i miejsce śmierci 15 września 921, Tetin
Tytuły księżna Czech
Rodzice Sławobor
Małżonek Borzywoj I
Potomstwo Spitygniew I
Wratysław I
Urzędy piastowane
Urząd
Urząd księżna Czech
Okres panowania ok. 975-921
Następca Drahomira
Urząd

Ludmiła Czeska (ur. ok. 860, zm. 15 września 921 w Tetin) – święta Kościoła Katolickiego i prawosławnego, czeska księżniczka, córka Sławomira, księcia pszowskiego lub milczańskiego.

Ludmiła Czeska jest ważną postacią we wczesnej historii Czech. Została żoną Borzywoja I, pierwszego historycznego jak i chrześcijańskiego władcy tego kraju. Wiadomo jednak, że Borzywoj przy zawieraniu małżeństwa nie był jeszcze ochrzczony, sakramentu dokonał dopiero ok. 882. Para miała dwójkę dzieci i późniejszych władców: Spitygniewa I i Wratysława I. Pierwszy zmarł w 915, drugi w 921. Po śmierci Wratysława Ludmiła popadła w głęboki konflikt z Drahomirą, wdową po synu. Ludmiła chciała chrystianizować kraj i wiązać się z Bawarią, Drahomira wywołała za to rebelię pogańską. Pewnie chodziło także o opiekę nad Wacławem. Tak czy inaczej Ludmiła musiała uciekać i pospieszyła do Tetina, jednego z grodów czeskich niedawno zbudowanego. Tam została dogoniona przez wojów Drahomiry i została zamordowana. W 925 Wacław dokonał przeniesienia szczątków do kościoła św. Jerzego w Pradze. Nie znamy dokładnie okoliczności kanonizacji Ludmiły, wiemy, że odbyła się ona w XI wieku, główny kult rozpowszechnił się w XII stuleciu. Uznawana jest za patronkę Czech.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki