FANDOM

Liberiusz (ur. w Rzymie, zm. 24 września 366 tamże) – 36. papież w okresie od 17 maja 352 do 24 września 366.

Biografia

Liberiusz urodził się w Rzymie jako syn Augusta. Pontyfikat tego papieża przypadł na czas wzmożonych ataków arian, popieranych przez cesarstwo. Cesarz Konstancjusz II zesłał biskupa Rzymu do w Berei w Tracji, kiedy ten nie chciał podporządkować kościół rzymski arianom. W tym czasie w Rzymie obrano antypapieżem Feliksa II, jednak ostatecznie w 357 Liberiusz wydał oświadczenie, w którym anulował postanowienia soboru nicejskiego I, dzięki czemy mógł wrócić do Rzymu. W 358 antypapież został wygnany, a Liberiusz ponownie zaczął rządzić Kościołem zachodnim.

Według legendy Liberiusz miał też wybudować w Rzymie Bazylikę Matki Bożej Większej. Za jego pontyfikatu powstał Chronograf, w którym spisano listę dotychczasowych papieży, cesarzy, konsulów i męczenników.

Liberiusz zmarł w 366. Pochowany został na cmentarzu świętej Pryscylli przy Via Salaria. Do VI wieku wspominany był w liturgii 23 września.

Ciekawostki

Źródła