FANDOM

Christopher Columbus.PNG

Rzekomy portret Kolumba

Krzysztof Kolumb, wł. Cristoforo Colombo (1451-1506) – żeglarz, który zapisał się w historii jako odkrywca Ameryki w 1492 roku. Data ta jest umownie przyjmowana za koniec średniowiecza i początek nowożytności.

Kolumb pochodził prawdopodobnie z Genui dziś leżącej we Włoszech, ale nie jest to do końca pewne. Według niektórych teorii miał być synem polskiego władcy Władysława Warneńczyka, który miał przeżyć bitwę pod Warną. Zajmował się tkactwem, z czasem zaczął być także kupcem. Podczas wyprawy do Anglii napadli go piraci. Kolumb cudem się uratował i dotarł do Portugalii. Poślubił tam córkę włoskiego żeglarza, studiując mapy teścia zaczął się interesować odkryciem krótszej drogi do Indii. Poparł go jego brat, Paolo Toscanelli, prawdopodobnie toskański geograf. Król Portugalii, Jan II Doskonały nie chciał opłacić wyprawy, do której miał wątpliwości. Kolumb bowiem wzorując się na coraz popularniejszej tezie o kulistości ziemi stwierdził, że dopłynie do Indii od drugiej strony. Kiedy żeglarzowi odmówiono w Portugalii, przeniósł się do Hiszpanii, a tamtejsza para królewska, Ferdynand i Izabela zgodzili się opłacić wyprawę. Kolumb został mianowany dożywotnio gubernatorem i wicekrólem ziem, które odkryje, miał też czerpać zyski z ewentualnych dochodów z tych ziem. Poniósł jednak 1/8 kosztów wyprawy. 3 sierpnia 1492 roku z Palos de la Frontera wyruszyła wyprawa dowodzona przez Kolumba złożona z trzech okrętów (Pinta, Nina i Santa Maria) i 90 osób załogi. 12 października 1492 roku dopłynęli do wysp Bahama, którą Kolumb nazwał San Salvador. Tam też pierwszy raz zetknięto się z Karaibami (których nazwano Indianami, bo Kolumb był przekonany, że dotarł do Indii). Następnie wyprawa dopłynęła do Kuby, którą wzięto za Japonię i Haiti nazwanej Hispaniolą. 15 marca 1493 r. odkrywcy wrócili do Hiszpanii nie wiedząc, że odkryli nowy ląd.

25 września 1493 r. Kolumb zorganizował znacznie większą wyprawę, w której uczestniczyło 1500 ludzi na 17 statkach. Odkryte wtedy tereny to: Dominikana, Gwadelupa, Puerto Rico, Jamajka, Antigua, Wyspy Dziewicze i południowe wybrzeża Kuby. W czerwcu 1496 r. odkrywcy wrócili do Hiszpanii. Trzecia wyprawa to lata 1498-1500. Kolumb odkrył Trynidad i Tobago oraz Grenadę. Pierwszy raz dopłynął też do stałego lądu Ameryki Środkowej. Został aresztowany, kiedy próbował powstrzymać Hiszpanów, którzy znęcali się nad lokalną ludnością. Jednak król Ferdynand uwolnił go. 11 maja 1502 roku rozpoczęła się ostatnia wyprawa Kolumba. Dopłynął wtedy do wybrzeży Hondurasu i po dwóch latach wrócił do Hiszpanii. Zmarł w 1506 roku w Valladolid. Nie wiedział, że odkrył nowy kontynent. W 1537 roku wraz z życzeniem Kolumba, jego trumna została pochowana w Santo Domingo w Dominikanie. Później prawdopodobnie trafiła znowu do Sewilli, co potwierdzają badania DNA rzekomego grobu (bardzo podobne DNA do Diego Kolumba, brata Krzysztofa). Jednak Dominikańczycy uważają, że Kolumb spoczywa nadal u nich w kraju.

Na część Krzysztofa Kolumba nazwano później jego imieniem kraj w Ameryce Południowej - Kolumbię.

ŹródłaEdytuj

  • Encyklopedia Historia, wydawnictwo Greg

Więcej z Fandomu

Losowa wiki