FANDOM

Postać
Kronos

Saturnus fig274.png
Wyobrażenie Kronosa
Bogowie greccy
Domena Tytani
Wyznawcy Starożytni Greccy
Najważniejsze miejsca kultu Kreta
Religia Politeizm grecki
Atrybuty Sierp i kosa
Odpowiednik rzymski Saturn
Rodzina
Rodzice Uranos Gaja
Rodzeństwo Tytani
Małżonek Rea
Potomstwo Zeus
Hera
Posejdon
Hades
Demeter
Hestia

Kronos – w mitologii greckiej najmłodszy tytan pierwszego pokolenia. Był synem Uranosa i Gai. Jego żoną i jednocześnie siostrą była Rea. Władał światem po obaleniu z tronu własnego ojca. Jego dziećmi byli pierwsi bogowie, którzy następnie prowadzili wojnę z nim. Obalił go jego syn Zeus.  Kronos był przedstawiany z sierpem i kosą. Ponadto jego najważniejszymi miejscami kultu była wyspa o nazwie Kreta. Jego rzymski odpowiednik to Saturn.

Historia Edytuj

Obalenie ojca z tronu Edytuj

Kronos był synem boga nieboskłonu Uranosa oraz bogini Ziemi Gai. Był najmłodszym synem pary bogów. Po pewnym czasie Uranos stwierdził, że jego dzieci są brzydkie i zasłużyły na zesłanie do Tartaru. Po wrzuceniu tam cyklopów i sturękich, Gaja wściekła się na swojego męża. Zaproponowała swoim dzieciom by okaleczyły boga nieboskłonu. W tym celu stworzyła ona specjalny sierp z kamienia i podarowała go tytanom. Żadne z pozostałych jej dzieci nie chciało okaleczyć ojca. Jedynie Kronos się zgodził na tę propozycję. Gaja podstępem umówiła się z Uranosem, a gdy był zajęty rozmową, Kronos rzucił się na jego i sierpem pozbawił jąder swojego ojca. Z nich wydobywała się biała substancja, która upadała na ziemię i do wody. Z niej wyłoniła się bogini Afrodyta. Wściekły Uranos powiedział Kronosowi, że w przyszłości zostanie on pozbawiony tronu przez swoje dziecko w dokładnie ten sam sposób.

Bojaźń Edytuj

Kronos podczas swego panowania ożenił się ze swoją siostrą Reą. Miał z nią wiele dzieci:
Rubens saturn.jpg

Kronos zjadający Posejdona

Kronos pamiętając o przepowiedni ojca połykał każde dziecko urodzone przez swoją żonę. Rea zaniepokojona tymi wydarzeniami postanowiła coś z tym zrobić. Kiedy narodził się Zeus dziecko ukryła w grocie na Krecie u boku kozy Amaltei, a mężowi podała do zjedzenia kamień owinięty w pieluski. Tytan niczego się nie spodziewał i połknął "dziecko" myśląc, że był to Zeus.

Wyplucie dzieci Edytuj

Gdy Zeus osiągnął odpowiedni wiek wrócił na górę Othrys do ojca. Wcześniej jego matka Rea podała Kronosowi środek wymiotny, po którym wypluł pozostałe dzieci. Razem z braćmi i siostrami Zeus pokonał ojca rąbiąc go na kawałki. Tym samym spełniła się przepowiednia Uranosa.

Wojna tytanów Edytuj

Po ocaleniu rodzeństwa i zdobycia broni rozpoczęła się najcięższa wojna z Kronosem. Po długich i zaciętych walkach tytani przegrali. Kronos został poćwiartowany i wrzucony do Tartaru razem z jego przybocznymi. Po wielu latach Zeus zlitował się nad swoim ojcem i dał mu pod opiekę Pola Elizejskie.

Ciekawostki Edytuj

  • Często jest mylony z prabogiem czasu, Chronosem.

Tytani

Tytani pierwszego pokolenia FojbeHyperionJapetKojosKriosKronosMnemosyneOkeanosReaTemidaTetydaTeja
Tytani drugiego pokolenia AsteriaAstrajosAtlasEosEpimeteuszHeliosLetoMenojtiosPallasPersesPrometeuszSelene

Więcej z Fandomu

Losowa wiki