FANDOM

Korneliusz (ur. w Rzymie, zm. w czerwcu 253 tamże) − 21. papież w latach 251-253, święty Kościoła katolickiego.

Biografia Edytuj

Korneliusz był synem Kastyna z rodziny Korneliuszów. Prześladowania cesarza Decjusza umożliwiły wybór nowego papieża dopiero w ponad rok po śmierci Fabiana. W tym okresie Kościołem rządzili hierarchowie, a biskup Nowacjan, za zgodą przekupionych biskupów, ogłosił się antypapieżem. Obaj papieże mieli odmienne zdanie dotyczące przyjmowania do Kościoła osób, które wyparły się wiary w czasie prześladowań. Korneliusz popierał powrót takich osób do Kościoła, a Nowacjan - nie. Jesienią 251 papież zwołał synod, na którym potępiono poglądy Nowacjana i jego współpracowników oraz pozwolono na powrót do Kościoła apostatów po wypełnieniu przez nich pokuty.

Święty Korneliusz prawdopodobnie zmarł prawdopodobnie na zesłaniu w Civitavecchii lub zginał w napadzie Rzymian obwiniających chrześcijan za wywołanie epidemii w Rzymie. Został pochowany w katakumbach świętego Kaliksta. W Kościele katolickim wspominany jest 16 września.

Ciekawostki Edytuj

  • Korneliusz był przyjacielem swojego poprzednika Fabiana;
  • Korneliusz był pierwszym papieżem w historii Kościoła piszącym listy po łacinie. W jednym z nich opisuje Kościół w Rzymie.

Źródła Edytuj