FANDOM

Państwo
Korea Północna

Emblem of North Korea
Flag of North Korea
Korea north map
Stolica Pjonjang
Język urzędowy koreański
Ustrój polityczny Dżucze
Typ państwa Dyktatura dziedziczna
Głowa państwa Kim Dzong Un
Powierzchnia 120 540 km²
Ludność 24,72 miliona

Korea Północna – totalitarne państwo w Azji Wschodniej, ze stolicą w Pjonjang. Korea Północna graniczy z Rosją, Chinami i Koreą Południową. W Korei Północnej rządzi rodzina Kimów.

Wojna koreańskaEdytuj

W 1950, pod hasłem zjednoczenia Korei, Korea Północna zaatakowała Koreę Południową. W ten sposób zapoczątkowano trzyletnią wojnę koreańską. Stronę północną wspierały Chiny, a południową ONZ (właściwie USA). Na podstawie porozumienia z lipca 1953 roku przywrócono granicę na 38 równoleżniku.

Czasy Kim Ir SenaEdytuj

Po wojnie koreańskiej w latach 50. przeprowadzono reformy gospodarcze. Cała gospodarka została znacjonalizowana oraz upaństwowiona. Wzrost gospodarczy jednakże nie odniósł takich sukcesów jak w Korei Południowej. W polityce zagranicznej Korea Północna neutralnie odnosiła się do sporu chińsko-sowieckiego. W 1961 roku podpisano traktat o przyjaźni i wzajemnej pomocy z Chinami. Spowodowano to wstrzymanie pomocy ekonomicznej i wojskowej od ZSRR. Po ustąpieniu Chruszczowa ponownie nawiązano dobre stosunki z Rosją Radziecką. W 1972 roku utworzono komitet koordynacyjny Północ-Południe w celu zjednoczenia Korei. Od początku Kim Ir Sen pragnął, by władzę po jego śmierci objął jego syn Kim Dzong Il. Niektórzy członkowie Partii Pracy Korei oraz sił zbrojnych sprzeciwiała się tej idei. W 1980 roku Kim Dzong Ila ostatecznie uznano za następcę Kim Ir Sena. W 1990 roku Korea Północna po raz pierwszy od zakończenia I wojny światowej rozmawiała z Japonią. Upadek komunizmu w ZSRR stworzył kryzys w Korei Północnej. 17 listopada 1991 roku Korea Północna trafiła do ONZ (razem z Koreą Południową). 13 grudnia 1991 roku Korea Północna podpisała z Koreą Południową pakt o nieagresji. W tym samym roku kraj wycofał się z programu o nierozpowszechnianiu bomb nuklearnych i nie wpuściła do państwa międzynarodowych inspektorów. W 1994 roku Kim Ir Sen zmarł.

Czasy Kim Dzong IlaEdytuj

Po śmierci Kim Ir Sena władzę przejął Kim Dzong Il. W latach 1996-1997 Koreę nawiedziła klęska głodu i nieurodzaju. Korea Południowa udzieliła ogromnej pomocy żywnościowej. W 2000 Kim Dzong Il oraz premier Korei Południowej Kim De Dzung rozmawiali w Seulu. W 2001 roku Kim Dzong Il złożył wizytę u Władimira Putina w Rosji. W 2002 roku Korea Północna przyznała się do zwiększania zasobów uranu tworząc kryzys nuklearny.

Kim Dzong Il zmarł w 17 grudnia 2011 roku władze po nim przejął jego syn Kim Dzong Un.

Gospodarka Edytuj

Zaraz po zakończeniu wojny w Korei Północnej wybuchła klęska głodu, kraj wprowadził gospodarkę centralnie sterowaną. Rząd zaczął prowadzić gigantyczne roboty publiczne, budowane wielopasmowe autostrady, nie przełożyło się to jednak na dobrobyt obywateli. W 1974 roku Korea Północna zniosła podatki, jako pozostałość starego systemy. W tym samym momencie Korea Południowa prześcignęła Koreę Północną. W latach 80. i 90. wybuchła klęska głodu, która doprowadziła do śmierci kilkuset tysięcy ludzi. W ostatnich latach rząd zliberalizował gospodarkę, zapraszając zagranicznych inwestorów oraz tworząc specjalne strefy ekonomiczne, zwiększyło to jednak tylko nierówności społeczne i nie przełożyło się na bogactwo ludzi.

Ciekawostki Edytuj

  • Korea Północna posiada największą armię na świecie, jeśli liczyć liczbę wszystkich żołnierzy.

ŹródłoEdytuj

  • Oxford Wielka Encyklopedia Świata tom 17., wyd. Oxford Educational, Poznań, rok 2005, ISBN (serii) 83-7325-540-0, ISBN tomu 11 83-7325-547-8

Państwa Azji

Państwa niepodległe AfganistanArabia SaudyjskaArmeniaAzerbejdżanBahrajnBangladeszBhutanBruneiChinyCyprFilipinyGruzjaIndieIndonezjaIrakIranIzraelJaponiaJemenJordaniaKambodżaKatarKazachstanKirgistanKorea PołudniowaKorea PółnocnaKuwejtLaosLibanMalediwyMalezjaMjanmaMongoliaNepalOmanPakistanSingapurSri LankaSyriaTadżykistanTajlandiaTimor WschodniTurcjaTurkmenistanUzbekistanWietnamZjednoczone Emiraty Arabskie
Państwa nieuznawane AbchazjaCypr PółnocnyGórski KarabachOsetia PołudniowaPalestynaTajwan

Więcej z Fandomu

Losowa wiki