FANDOM

Konferencja jałtańska – trwała od 4 do 11 lutego 1945 roku.

OpisEdytuj

Do pierwszego spotkania wielkiej koalicji, czyli tzw. Wielkiej Trójki doszło w Teheranie. Rozmowy trwały od 28 listopada do 1 grudnia 1943r.

Do drugiego spotkania Wielkiej Trójki doszło w dniach 4-11 lutego 1945r. w Jałcie na Krymie. Podjęto wówczas decyzję dotyczące losów pokonanych Niemiec, m.in. zadecydowano się poddać je okupacji, nałożyć reparacje i osądzić zbrodniarzy wojennych. Ponadto Stalin zgodził się przystąpić do wojny z Japonią w ciągu trzech miesięcy od zakończenia działań zbrojnych w Europie. W zamian miał otrzymać południowy Sachalin, Kuryle i Port Artur.

Na konferencji ogłoszono także decyzje dotyczące Polski, której odebrano na rzecz ZSRR Kresy Wschodnie, a w zamian przyznano jej obszary na terenie Pomorza, Prus Wschodnich i Śląska. Zaplanowano również wysiedlenie ludności niemieckiej z tych regionów. Ponadto przywódcy mocarstw ustalili, w jaki sposób maja powstać nowe władze w niepodległej Polsce. Dokonany w Jałcie podział świata przeszedł do historii jako tzw. porządek jałtański.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki