FANDOM

Kim Ir Sen.jpg

Kim Ir Sen

Kim Ir Sen (właściwie Kim Ilsong, ur. 1912, zm. 1994) – przywódca Korei Północnej, działacz komunistyczny, marszałek, ojciec Kim Dzong Ila.

W 1924 roku wraz z ojcem wyjechał do Chin. W 1931 roku dostał się do komunistycznej partii Chin. W 1932 rozpoczął działać jako partyzant przeciw faszystowskiej władzy japońskiej na terenie Chin i Płw. Koreańskiego. W 1934 roku stanął na czele koreańskiej Armii Ludowo-Rewolucyjnej. Całą II wojnę światową przesiedział w małym miasteczku z daleka od frontu [1]. W 1945 roku został sekretarzem generalnym KP Korei, a wcześniej działał jako kapitan Armii Czerwonej uczestniczącej w wyzwalaniu Korei. W latach 1949-1966 przewodniczył Partii Pracy Korei. Od 1948 do 1972 był premierem komunistycznej Korei Północnej (w rzeczywistości utworzył on faszystowskie państwo). W czasie wojny koreańskiej dowodził wojskiem. Po wojnie zyskał władzę absolutną tworząc na terenie Korei Północnej totalitarne państwo. Wprowadził oficjalny kult swojej osoby jako Wielkiego Wodza. W 1972 roku zrezygnował z bycia premierem, by uzyskał posadę prezydenta. Zmarł w 1994. Gdy zmarł, ok. 18 z 22 milionów obywateli Korei Północnej osobiście złożyło mu hołd.

Stworzył ideologię dżucze, która izolowała państwo od świata oraz wprowadzała dyktaturę. W Korei tą filozofię uznaje się za światowe osiągnięcie rozwoju myśli ludzkiej.

Dzień jego urodzin stanowi święto narodowe. Idee dżucze oraz złote myśli Wielkiego Wodza uwiecznia się w Korei na ścianach skalnych.

Ciekawostki Edytuj

  • Kim Ir Sen był nazywany najmniej wykształconym przywódcą socjalistycznym [2].

Linki zewnętrzne Edytuj

Źródło Edytuj

Oxford Wielka Encyklopedia Świata tom 17., wyd. Oxford Educational, Poznań, rok 2005, ISBN (serii) 83-7325-540-0, ISBN tomu 11 83-7325-547-8

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki