Fandom

HistorioPedia

Kim Dzong Il

1265stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Kim Jong-il on August 24, 2011.jpg

Kim Dzong Il

Kim Dzong Il (także Kim Jong Il ur. 1941 lub w 1942, zm. 18 grudnia 2011 roku wieczorem czasu lokalnego) - były przywódca Korei Północnej.

Kim Dzong Il urodził się w 1941 lub w 1942 roku w miejscowości Wiatskoje koło Chabarowska na terenie ZSRR. Oficjalne biografie jednakże piszą, iż urodził się na górze Pektu-san w Korei Północnej na terenie oddziałów partyzanckich. Podczas wojny koreańskiej dla jego samego bezpieczeństwa, jego ojciec Kim Ir Sen wysłał syna do Mandżurii.

Dwa lata uczył się w NRD w szkole pilotów, a w 1963 roku ukończył Uniwersytet Kim Ir Sena. Początkowo zajmował wiele mało znaczących stanowisk w Partii Pracy Korei. Później został sekretarzem swojego ojca, z którym blisko współpracował podczas czystki w szeregach partii w 1967 roku.

We wrześniu 1973 mianowano go sekretarzem partyjnym dl spraw organizacji i agitacji politycznej. W październiku 1980 jego ojciec włączył Kim Dzong ILa do kultu własnej osoby i wyznaczył na swojego następcę. Od tej chwili Kim Dzong Il występował jako Umiłowany Przywódca, w odróżnieniu od swojego ojca, który nosił tytuł Wielkiego Wodza. W latach 1990-1991 Kim był zwierzchnikiem koreańskich sił zbrojnych, sprawował też najwyższe funkcje w Komitecie Centralnym, Biurze Politycznym i Sekretariacie partii.

W 1994 Kim Ir Sen zmarł na atak serca - jego syn został faktycznym przywódcą Korei Północnej. Jednak fakt, że w kolejnych latach nie przyjął oficjalnych tytułów swojego ojca, może świadczyć o tym, że miał trudności w umocnieniu swojej władzy. Szefem partii został dopiero w 1998 roku.

Był dwukrotnie żonaty. Z pierwszą żoną ma syna Kim Dzong-nama. Później poślubił piosenkarkę i tancerkę Ko Dżung Hi. Z nią miał dwóch synów: Kim Dzong-chula oraz Kim Dzong Una.

W 2008 roku doznał wylewu krwi do mózgu, ale później jego stan zdrowia miał się poprawić. Mimo to trwał proces stopniowego przekazywania władzy jego synowi Kim Dzong-Unowi, który prawdopodobnie dobiega trzydziestki.

Zmarł 18 grudnia 2011 roku wieczorem czasu lokalnego podczas podróży pociągiem po kraju (0.30 czasu polskiego). O śmierci dyktatora poinformowała łamiącym się głosem prezenterka telewizji narodowej, dodając, że zmarł w warunkach wielkiego napięcia umysłowego i fizycznego. Oficjalną przyczyną zgonu stał się zawał serca. Został pochowany w szklanej trumnie. Jego ciało wystawiono na widok publiczny. Jego następcą jest Kim Dzong Un.

Po jego śmierci podczas mroźnej zimy tysiące Koreańczyków rozpoczęło akcję zakrywania pomników i kwiatów na pomnikach przywódcy (pomimo próśb o nie robienie tego przez Kim Dzong Una [1]).

Linki zewnętrzne Edytuj

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki