Fandom

HistorioPedia

Kösem Sultan

Przekierowano z Kösem

1272strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Postać
Kösem Sultan

Vera Effigies Turcorvm Imperatoris Ibrahim Filii, Et Sultanæ, Eiusdem Matris (1707).jpg
Dane
Data i miejsce urodzenia 1589
Data i miejsce śmierci 1651/1652 (nie znamy dokładnej daty)
Dynastia Osmanowie
Tytuły Valide Sultan
Małżonek Ahmed I
Potomstwo Murad IV i Ibrahim I
Urzędy piastowane
Urząd
Urząd Valide Sułtan
Okres panowania 1623-1651
Poprzednik Halime Sułtan
Następca Turhan Hatice Sułtan
Urząd

Kösem Sułtan (ur. 1589, zm. 1651) – prawowita małżonka osmańskiego sułtana Ahmeda I. Matka Murada IV i Ibrahima I. Jedna z najbardziej wpływowych kobiet w historii Imperium Osmańskiego.

BiografiaEdytuj

Kosem urodziła się na terenie dzisiejszej Grecji, na wyspie Tinos. Jej imię prawdopodobnie brzmiało Anastazja. Nie wiadomo, jak wyglądała jej droga do Stambułu, ale w 1604 roku została sprzedana do haremu na dwór sułtana Ahmeda I, gdzie została jego drugą żoną. Po przejściu na islam otrzymała imię Mahpeyker (tur. w kształcie księżyca), które później zostało zmienione przez sułtana na Kösem. Wydała na świat co najmniej ośmioro dzieci, w tym dwóch przyszłych sułtanów.

Po śmierci męża w 1617 została wygnana do starego pałacu z rozkazu pasierba – Osmana II. W rezultacie prześladowania janczarów obwinianych o przegranie Bitwy pod Chocimiem i intryg, sułtan nie był darzony sympatią. W 1622 został zorganizowany bunt, który prawdopodobnie zorganizowała sama Kösem.

Wróciła do łask w 1623 roku, kiedy sułtanem został jeden z jej synów – jedenastoletni Murad IV. Jako pierwsza kobieta w historii została mianowana nie tylko vailde, a formalną regentką małoletniego władcy. Podczas jego rządów, Kösem władała imperium, uczęszczając na spotkania rady Dywanu nawet po 1632, kiedy Murad osiągnął pełnoletność.

W 1640 Murad zmarł z powodu marskości wątroby. Na łożu śmierci nakazał wykonać egzekucję młodszego brata, chorego psychicznie Ibrahima I, lecz rozkaz nie został nigdy wykonany. Wobec tego następnym sułtanem został Ibrahim.

Kiedy na tronie zasiadł Ibrahim, okazał się zbyt niestabilny psychicznie, by rządzić, więc władzę nadal sprawowała Kösem. Sułtan między innymi rozkazał wymordować cały swój harem liczący 280 niewolnic, by uśmierzyć zazdrość konkubiny. W wyniku przewrotu został usunięty z urzędu i uduszony cięciwą. Nowym władcą został siedmioletni wówczas syn Ibrahima, Mehmed IV, a Kösem ponownie ogłosiła się regentką.

Gdy matka sułtana, Turhan Hatice usłyszała o tym, że Kösem zamierza zdetronizować Mehmeda i zastąpić go kolejnym wnukiem, z pomocą głównego zarządcy haremu zaplanowała zabójstwo. Kösem, nazywana wtedy Büyük Valide (wielką Valide), została uduszona własnymi włosami.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki