Fandom

HistorioPedia

Jerzy Urban

1261stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Jerzy Urban (ur. 3 sierpnia 1933 w Łodzi) – polski dziennikarz, felietonista, satyryk, jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiego dziennikarstwa. Założyciel i redaktor naczelny skandalizującego tygodnika "Nie".

OpisEdytuj

Wcześniej pracował jako felietonista w Polityce, Kulisach i Szpilkach. W latach 1957-1961 i 1964-1969 miał zakaz publikowania tekstów. W latach 1981-1989 był ministrem w rządzie Wojciecha Jaruzelskiego, Zbigniewa Messnera i Mieczysława Rakowskiego. W czasach komunizmu stał się znany dzięki ogromnej pogardzie do obywateli. Dwa razy został skazany grzywną za obrażanie papieża Jana Pawła II. W sierpniu 2002 roku Urban napisał artykuł pt. "Obwoźne sado-maso" zamieszczony w "Nie" tuż przed pielgrzymką papieża do Polski. Urban pisał w nim m.in.: "Choruj z godnością, gasnący starcze, albo kończ waść, wstydu oszczędź". Urban nazwał też papieża m.in. "Breżniewem Watykanu", "żywym trupem" i "sędziwym bożkiem" [1].

W 2004 roku jego majątek oszacowano na 120 mln złotych. Później stał się kontrowersyjny za pobieranie wysokiej emerytury wynoszącej 4700 zł. [2]

Źródła Edytuj

  • Historia PRL, tom 23. 1986/1987, wyd. New Media Concept.

Przypisy

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki